Ideile de afaceri mici - actuale sau anacronice?

postat pe 13 Decembrie 2021
Ideile de afaceri mici - actuale sau anacronice?
Expert broker de afaceri - Corina Mihalcea
Broker de afaceri
Corina Mihalcea
București - Romania
+40 737 963 900
corina.mihalcea@trade-x.ro

Am o veste excelentă și vreau să o împărtășesc cu tine! :) Dacă vrei să testezi ideea de a fi antreprenor și consideri că nu este cazul să riști prea mult, poți să faci primii pași pe această cale, a antreprenoriatului, cu o afacere de mici dimensiuni.

O idee de afacere mică a fost soluția pe care mulți alți antreprenori au urmat-o. Au plecat la drum doar cu atitudinea potrivită, determinați de hotărârea lor sau forțați de împrejurări (mulți au simțit amenințarea desființării locului de muncă), cu skill-urile deprinse din experiența profesională sau de viață și cu un capital minim. Unii au dezvoltat afacerea pe parcurs, alții au preferat să rămână la un nivel de management personal.

În anii ‘90 multe idei de afaceri mici s-au concretizat în magazine de cartier, saloane de cosmetică, case de schimb valutar, baruri cu sau fără jocuri de noroc mecanice… Au fost ani efervescenți, care au pus bazele, uneori potrivit, alteori deficitar, „culturii antreprenoriale” în țara noastră. Personal, mă mândresc că am în familia mea un reprezentant din acea categorie de întreprinzători, care a reușit să-și asigure o pensie din acel mic magazin alimentar, la colțul blocului - o idee de afacere mică, de familie, care și-a atins însă scopul.

Acum, magazinele mici au denumiri în trendul vremurilor: băcănie, shop, mini-market, boutique. De cele mai multe ori, aici îl întâlnești pe antreprenorul care a înființat acea afacere sau, dacă vizitezi de mai multe ori acel magazin, ajungi să cunoști tot personalul angajat, pentru că acesta este format dintr-o mână de oameni.

Toate ideile de afaceri mici pe care le-ai lua în calcul au în comun câteva aspecte: pot fi administrate doar de tine (eventual cu ajutorul unui prieten sau membru al familiei), au puțini angajați, sunt profitabile proporțional cu nivelul tău de implicare, deservesc un număr limitat de clienți dar stabili, accentul este pus pe customer experience, lipsesc procedurile scrise dar, tocmai acest vid este acoperit de originalitate și lasă loc pentru personalizare. 

Dacă la finalul secolului trecut, cum spuneam, afacerile mici apărute în elanul privatizării au fost construite cu foarte mult efort fizic, într-o economie de piață ca nisipurile mișcătoare, astăzi te poți gândi la câteva idei de afaceri mici pentru realizarea cărora este suficient să ai doar un laptop. Ceea ce s-a schimbat însă în deceniul 3 al secolului XXI este nivelul pregătirii teoretice și tehnice. 

Mulți dintre cei care au atins succesul în mediul de afaceri din România sau la nivel internațional au devenit mentori pentru cei din generația Z (cu siguranță ați auzit de Cristian Onețiu sau Lorand Soares Szasz) și dau mai departe din experiența și cunoștințele acumulate pentru ca ideea ta de afacere mică să poată fi scalată. Tot ce ai de făcut este să cauți și să asimilezi cât mai multe informații despre business, să înveți afacereza, să intri în comunitățile create cu scopul de a susține mediul de afaceri din România.

În principiu, scalarea unei afaceri este obiectivul principal pe termen mediu; după 3-5 ani de activitate, ar trebui să poți scala afacerea ta, în cazul în care îți dorești să dezvolți ceea ce ai creat tu, să începi să delegi, să angajezi mai mulți co-echipieri. Articolul acesta este însă despre ideile de afaceri mici și menținerea lor la acest nivel. 

Am credința că și în noua economie 4.0, ideile de afaceri mici își vor găsi viabilitatea. Sau poate tocmai în acest context socio-economic, în care internetul, platformele de social-media, digitalizarea facilitează interacțiunea cu furnizori, clienți, instituții, tocmai acum putem vorbi despre succesul pe termen lung al unei afaceri mici. 

Da, afacerile mici sunt greu de gestionat pentru că tu, cel care ai avut curajul și atitudinea necesară să pui în practică o idee, ești doar un om cu 24 de ore zilnic. Ca toți ceilalți :) Când tu ești afacerea ta, când indicatorii financiari lunari ai afacerii sunt generați prin munca ta zilnică, poate deveni copleșitor și te poți simți prins în capcană. Depinde tot de tine să îți setezi realist așteptările.

Pe website-ul nostru poți găsi câteva afaceri de vânzare mici, funcționale și profitabile, care ar putea să-ți facă cu ochiul. Ai fi surprins să afli că poți sări peste etapele inițiale de identificare și amenajare spațiu, dotare și aranjare a lui, crearea prezenței în mediul online și poți cumpăra o afacere cunoscută deja la nivel local, cu furnizori și clienți, angajați sau contracte în derulare.