3 idei de afaceri mici - profitabile și în trend

postat pe 09 Martie 2022
3 idei de afaceri mici
Expert broker de afaceri
Leonard Ciubotaru
Galați
+40 742 067 000
leonard.ciubotaru@trade-x.ro

Dacă în articolul trecut am vorbit despre caracteristicile generale ale afacerilor mici, acum vă propun să trecem în revistă câteva afaceri care se încadrează în acest tipar, din care poți obține profit, răspunzând în același timp unor nevoi reale ale pieței. Idei pentru a porni o afacere mică sunt foarte multe; practic, îți poți transforma orice hobby într-o afacere, dacă identifici o comunitate sau un grup de clienți interesați de produsul sau serviciul pe care îl oferi. Important este să nu privești doar partea atractivă și intens mediatizată a antreprenoriatului - ai independență financiară, ești stăpân pe timpul tău, ești propriul șef - ci, să iei în considerare și momentele în care va trebui să fii prezent 11-12 ore în afacerea ta, să controlezi fluxul de numerar, să te implici în construirea relației cu furnizorii și clienții, să creezi strategii de marketing eficiente. Este clar că doar un anumit tip de personalitate poate considera tot acest tumult ca fiind motivant! 

    În toate articolele noastre subliniem importanța scrierii unui plan de afacere, chiar și pentru o afacere pe care îți propui să o menții la dimensiuni mici. Statisticile despre închiderea start-up-urilor (⅓ dintre acestea nu ajung în anul 2 de activitate) indică o realitate disjunctivă între așteptări și practică. Dacă ai o idee de afacere mică și nu dorești să o crești semnificativ, tot ai nevoie de un plan pentru primii 3-5 ani pentru a-ți consolida structura operațională!

Food truck - o idee de afacere mică, care merge ca pe roate

    Industria alimentară mobilă s-a dezvoltat foarte mult și în România, urmând un curent internațional, iar varietatea produselor pe care le poți vinde este foarte mare: sandviciuri, mâncare gătită, clătite, plăcinte sau langoși, băuturi, burgeri, înghețată, gofre etc. Există direcții culinare încă neexplorate, ceea ce permite manifestarea unor idei originale; stabilește-ți publicul țintă și reinterpretează rețetele cele mai îndrăgite, pentru varianta servirii pe stradă. 

    Vorbind în termenii unei afaceri mici, în acest domeniu poți avea un mini - food truck în care poți lucra singur sau cu încă 1-2 persoane. Avantajul major al acestui tip de afacere este legat de mobilitatea pe care o poți avea, implicit de lipsa unei chirii lunare. Bineînțeles că vei avea de plătit anumite taxe ori către autoritățile locale, pentru dreptul de comercializare pe domeniul public, ori către organizatori de evenimente, dacă dorești să te alături unor astfel de manifestări. În general, aceste taxe sunt între 10-20% din încasări la nivelul unui food truck de mici dimensiuni.  Pentru a realiza cu succes (și profit!) activitatea, verifică calendarul evenimentelor din zona ta geografică, locațiile frecventate de turiști, autorizațiile și avizele de care ai nevoie, acestea fiind diferite de la o primărie la alta. Fii însă pregătit și pentru partea hard a acestei activități: menținerea standardelor de siguranță și igienă alimentară (pentru a evita amenzile), un flux organizat pentru aprovizionarea cu materii prime, rezistența la muncă susținută (în cazul evenimentelor, aceasta poate ajunge și la 12 ore/zi). De asemenea, un food truck poate fi o idee de afacere la cheie, gata de a fi pusă în funcțiune.

    În 2018 s-a înființat și Asociația Română de Food Truck, ceea ce oferă un cadru documentat și organizat pentru a avea un start reușit în acest domeniu. Poți afla multe detalii despre legislația în vigoare, despre inițiativele de îmbunătățire a acesteia, cât și „secrete” din experiența celor care au ajuns la profituri de peste 35.000 EUR/an. 

Magazin alimentar 

    Magazinele alimentare locale pot fi în continuare profitabile dacă sunt gândite pentru a răspunde nevoilor comunității pe care o vei servi. Dacă vrei să deschizi un magazin în mediul urban, într-un cartier cu oameni activi, ia în considerare lipsa acută de timp a acestora: crează „pachete” cu toate ingredientele necesare pentru a realiza cina, de exemplu, la care adaugă și rețeta cu instrucțiunile bunicii :) Dacă magazinul tău va fi în proximitatea unei școli sau a unui liceu, distribuie chestionare printre părinți pentru a afla care sunt produsele dorite de aceștia pentru copiii lor în pauza mare. În felul acesta răspunzi unei nevoi zilnice a părinților: pachetul pentru școală, care să fie consistent și sănătos.

    Față de un supermarket, unde nu există interacțiune de calitate cu angajații, un magazin mic construiește acea familiaritate, acel vibe de care avem cu toții nevoie. Bineînțeles că nu oricine reușește să-l creeze; acest tip de magazin, rareori se poate realiza cu angajați, pentru că nimeni altcineva în afară de tine nu va avea aceeași implicare și nu va pune același suflet în crearea atmosferei pentru clienți. Depinde deci de tine să gândești specificul și organizarea magazinului, să fii prezent zilnic în fața clienților, să-i asculți și să-i servești!

    În funcție de capitalul de care dispui pentru a deschide un mic magazin alimentar și de profilul clienților tăi, îl vei putea organiza în zone speciale de interes: zona eco-vegană, zona micului dejun-cinei, zona carbohidrați-proteine, zona gustare solidă-gustare lichidă, zona de răsfăț-tradițională etc. Gândește-ți magazinul ca pe un organism viu și „alimentează-l” cu imaginația ta, cu relații de bună calitate cu furnizorii și clienții, cu responsabilitate față de mediu și comunitate.

Bobble Tea

   Conceptul băuturilor taiwaneze cu popping boba (biluțe din tapioca umplute cu sirop de fructe) adună din ce în ce mai mulți fani printre români, indiferent de locație și anotimp. Băutura pe bază de ceai sau lapte poate fi servită atât rece, cât și caldă, ceea ce permanentizează consumarea acestor inedite băuturi. O astfel de afacere poate fi desfășurată într-o locație fixă ( caută un vad comercial bun!), dar se pretează și la conceptul descris mai sus - un food truck, pentru a acoperi mai multe zone cu potențial turistic și flux mare de clienți.

    O dată cu creșterea interesului pentru Bobble Tea, au apărut furnizori specializați pentru toată gama de ingrediente necesare cu care vei putea colabora. Fiind o băutură inedită, dar de care te îndrăgostești repede :), va trebui să te ocupi mult de promovarea afacerii tale însă, varietatea mare de combinații pe care le poți crea, îți asigură un flux mare de clienți, dintre cei curioși, aflați mereu în căutarea ineditului și senzaționalului. Caracteristic acestei idei de afacere mică, va genera profit proporțional cu nivelul implicării tale, dar este un concept care are o anumită versatilitate pe care o poți duce cu imaginația ta creativă pe căi neexplorate. The sky is the limit!

 

    Indiferent de ideea pe care vrei să o pui în practică, indiferent de dimensiunea mică la care consideri că va fi afacerea ta, te sfătuiesc să nu sari peste etapa de cercetare a pieței, (în completare poți cerceta și afaceri de vânzare), și de construire a unui plan de afaceri detaliat, realist și documentat! Personal, am văzut mulți antreprenori la început de drum care consideră suficient capitalul și trendul; pentru a face profit, gândește bine balanța contabilă și „pune-te în papucii clienților” în cel mai real mod posibil.