Întrebări frecvente

Aici răspundem tuturor întrebărilor care pot apărea pe parcursul vânzării sau cumpărării unei afaceri. Poți citi despre indicatori financiari și operaționali, dar și despre cum decurge, în general, brokerajul de afaceri. Află ce este EBITDA, cum se redactează un Information Memorandum sau care este comisionul corect al brokerului de afaceri. Folosește cu încredere secțiunile de mai jos!

Ce indicatori financiari se folosesc pentru vânzarea afacerii?

EBITDA este un acronim pentru "Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization" (în română: „Venituri înainte de dobânzi, taxe, depreciere și amortizare”). Este un indicator care ne arată performanța operațională a unei afaceri, excluzând dobânzile, impozitele, deprecierea și amortizarea. Motivul pentru care EBITDA este astfel construit este faptul că acestea (dobâbzile, impozitele, deprecierea și amortizarea) variază în funcție de politicile contabile, structura de finanțare. Excluzându-le din profitul astfel calculat, este mult mai ușor să comparăm o afacere cu alta, chiar și în cazul companiilor din țări diferite.

Ce înseamnă fiecare componentă din EBITDA?
  • Venituri (Earnings): Profitul obținut de companie.
  • înainte de dobânzi (before interest): nu se iau în calcul dobânzile plătite pentru împrumuturi.
  • înainte de taxe (before taxes): Se exclud impozitele, ceea ce ajută la evaluarea profitabilității înainte ca taxele să influențeze rezultatul.
  • Depreciere și amortizare (before depreciation and amortization): EBITDA exclude din calcul deprecierea activelor fizice și a celor necorporale (ex. licențe, brevete, liste de clienți).
De ce este utilizat EBITDA?

Principalul avantaj pe care îl oferă EBITDA este crearea de comparabile pentru performanțele companiilor din aceeași industrie, deoarece exclude elementele care nu țin direct de operațiunile curente ale unei afaceri. Este un indicator foarte popular în evaluarea companiilor și este folosit cu precădere de brokerii de afaceri și în timpul procedurilor de M&A. Experiența noastră practică cu EBITDA relevă faptul că, cel puțin până în prezent, este cel mai bun indicator pe care îl putem folosi atunci când calculăm valoarea unei afaceri de vânzare.

Exemple de utilizare ale EBITDA

EBITDA poate fi utilizat pentru:

  1. Evaluarea afacerilor: arată câți bani produce efectiv afacerea prin operațiunile sale principale.
  2. Compararea companiilor: se elimină diferențele generate de structurile de capital, fiscalitate sau chiar spațiu geografic.
  3. Determinarea capacității de plată a datoriilor: în contextul împrumuturilor, EBITDA arată care este potențialul companiei de a genera capital, pentru a putea achita datoriile.

Am scris un articol dedicat acestui subiect, pe care te invităm să-l parcurgi, dacă vrei să afli mai multe informații despre EBITDA și cum se folosește în cazul unei afaceri de vânzare.

Ce documente financiare sunt necesare pentru vânzarea afacerii?

Balanța contabilă și bilanțul contabil sunt două instrumente financiare esențiale în contabilitatea românească. Ele evidențiază situațua financiar-contabilă a unei afaceri și reprezintă cel mai frecvent utilizat punct de plecare în analiza situației financiare a unei companii. Deși servesc unor scopuri comune, balanța și bilanțul contabil au, totuși, scopuri și structuri diferite.

1. Balanța contabilă

Balanța contabilă este un document intern de lucru pe care îl regăsim în documentația oricărei afaceri. Balanța cuprinde toate conturile contabile ale unei companii și soldurile lor la un moment dat. Este utilizată în activitatea zilnică pentru a verifica și urmări tranzacțiile și pentru a menține acuratețea înregistrărilor contabile. După cum intuim chiar din denumre, balanța contabilă conține două coloane esențiale:

  • Debit: înregistrează creșterile activelor și cheltuielilor.
  • Credit: înregistrează creșterile pasivelor, capitalului și veniturilor.
Caracteristici ale balanței contabile
  • Periodicitate: Este întocmită de obicei lunar, apoi trimestrial și la încheierea anului, pentru a facilita monitorizarea continuă a operațiunilor și corectitudinea înregistrărilor contabile.
  • Structură: Conține toate conturile folosite de companie, fiecare cu soldul său, ceea ce permite balansarea sumelor din conturile debitoare cu cele din conturile creditoare.
  • Scop: Balanța se folosește în special pentru identificarea eventualelor erori apărute la înregistrarea plăților sau datoriilor.
2. Bilanțul contabil

Bilanțul contabil este un document oficial, ceva mai complex decât balanța, care ne oferă o imagine de ansamblu asupra situației financiare a unei companii, la un moment specific. De obicei, bilanțul se întocmește și se închide la sfârșitul anului fiscal. Orice bilanț contabil este structurat în trei secțiuni principale:

  • Active: Tot ceea ce deține compania în mod oficial. În cadrul bilanțului, activele sunt clasificate în active fixe și active curente.
  • Datorii (pasive): Acestea sunt toate obligațiile financiare ale companiei, clasificate în funcție de temporalitate - există datorii pe termen lung și pe termen scurt.
  • Capitaluri proprii: Resursele proprii ale afacerii, incluzând capitalul social și rezervele acumulate în ultimul an fiscal.
Formula bilanțului contabil:

Bilanțul respectă principiul echilibrului contabil:

Active totale = Datorii + Capitaluri proprii

Cu ce documente lucrăm pentru vânzarea afacerii?

Planul de exit este o strategie pregătită de obicei de către proprietarul unei afaceri (ori de investitori, membrii fondatori sau chiar de managerii acesteia), special pentru a planifica îndeaproape momentul ieșrii din companie, astfel încât și fie sigur(i) că își recuperează investiția sau obțin un profit. Contrar practicilor frecvente în România, planul de ieșire ar trebui conturat încă din business plan-ul inițial și apoi, ajustat periodic, în funcție de nevoile celor implicați și de starea afacerii.

Ce cuprinde un plan de ieșire sau de exit?

Un plan de exit conține o serie de pași și strategii bine gândite care vor conduce la ieșirea din afacere în cele mai bune condiții, bazându-se pe obiectivele și nevoile financiare ale celor implicați.

Un plan de exit bine structurat include nu doar strategiile pentru optimizarea performanțelor afacerii, dar și măsurile necesare în diferite scenarii în care proprietarul ar dori sau ar fi forțat de împrejurări să iasă din companie. Spre exemplu, îmbolnăvirea gravă, subită sau decesul proprietarului companiei sunt situații care pot fi acoperite în planul de exit. Astfel, strategia de ieșire este bine punctată și succesorii, managerii sau angajații nu vor fi nevoiți să improvizeze sub presiune.

Iată câteva exemple de puncte-cheie care ar trebui atinse atunci când concepi planul de exit:

  • evaluarea companiei,
  • pregătirea pentru due diligence sau audit,
  • identificarea potențialilor cumpărători, în cazul unui exit prin vânzare,
  • optimizarea resurselor și
  • maximizarea valorii afacerii înainte de momentul exit-ului.

Astfel, planul de exit va asigura o retragere avantajoasă, atât financiar, cât și operațional.

Tipuri de transfer și termeni specifici perioadei de transfer a afacerii

Due diligence este un proces de investigare și analiză detaliată a unei afaceri, realizat de un potențial cumpărător sau investitor înainte de finalizarea transferului acesteia. Scopul principal al due diligence-ului este verificarea informațiilor furnizate de vânzător, evaluarea riscurilor asociate tranzacției și confirmarea că afacerea este o investiție sigură, atractivă și potrivită cumpărătorului.

De asemenea, și vânzătorul poate efectua propriul due diligence în ceea ce îl privește pe potențialul cumpărător, având aceleași scopuri - confirmarea solvabilității și capacității cumpărătorului de finaliza tranzacția.
Poți citi mai multe despre due diligence în acest articol.