Calculator

Calculator

evalueaza o afacere

4. Determinarea Valorii Afacerii

Mai în glumă mai în serios, valoarea afacerii dvs este valoarea care poate fi absorbită de piață, de un potențial cumpărător. Dar determinarea unui asemenea preț nu este ușoară. Există mai multe metode de evaluare a unei afaceri, variind de la active (patrimoniu) până la profiturile viitoare. Desigur, nici o metodă nu poate fi utilizată în mod izolat; piața actuală, tendințele economice, și alte întreprinderi similare care s-au vândut trebuie luate în considerare.

Mai jos sunt descrise 3 metode care sunt folosite cel mai des:

1) Abordare bazată pe Patrimoniu (Asset-based approach)

O abordare bazată pe patrimoniu este un tip de evaluare a afacerii care se concentrează asupra valorii patrimoniului net al unei companii, sau valoarea justă de piață a activelor sale totale minus totalul pasivelor sale. Abordarea bazată pe patrimoniu, practic, reprezintă cât ar costa să se recreeze afacerea. Există loc de interpretare în abordarea bazată pe patrimoniu în ceea ce privește modul în care se măsoară valoarea elementelor luate în calcul.

Exemplu simplu al stabilirii unui preț de vânzare bazat pe patrimoniu: să presupunem ca vreți să cumpărați o Pizzerie. Lista vânzătorului ar putea arăta astfel:

  • Echipamente: 80.000 RON
  • Inventar: 2.000 RON
  • Mașina de livrare: 15.000 RON
  • Facturi neîncasate: 4.000 RON
  • Furnizori neplătiți: -2.000 RON
  • Marcă comercială (Trademark): 10.000 RON
  • Fond comercial (Goodwill): 10.000 RON

Total: 119.000 RON

Uitându-vă la acest exemplu, puteți vedea cu ușurință cât de repede ceva care sună atât de simplu poate deveni foarte complicat.

De unde se știe, de exemplu, că fondul comercial al companiei (Goodwill) este în valoare de 10.000 RON? Și chiar dacă vânzătorul crede aceasta, cum va dovedi că o astfel de valoare este reală?

Acesta este unul dintre motivele pentru care este înțelept să se caute ajutor profesional pentru a vă ajuta cu evaluarea afacerii.

2) Abordare bazată pe profitul generat (Earning value approaches)

Acestă metodă de evaluare a afacerii se bazează pe ideea că adevarata valoare a unei companii constă în capacitatea sa de a produce profit în viitor. Abordarea cea mai obișnuită este stabilirea valorii pe baza profiturilor generate în anii anteriori.

Cu aceasta abordare, o evaluare determina un nivel așteptat al fluxului de numerar pentru companie folosind evidențele anterioare de câștiguri și multiplică fluxurile de numerar asteptate cu un factor de capitalizare. Factorul de capitalizare este rata de recuperare pe care un cumpărător rezonabil o așteaptă de la investiție, precum și o masură a riscului ca profiturile preconizate vor fi sau nu atinse.

O altă abordare în evaluare este cazul în care, în loc de o medie a câștigurilor din trecut, o medie a tendinței estimateîn câștigurile viitoare este utilizată și aplicată la factorul de capitalizare.

Rata de capitalizare poate fi:

  • Pentru o afacere bine stabilită, cu o istorie de câștiguri puternice și o cota de piață bună, s-ar putea lua în considerare o rată de capitalizare de 12% până la 20%.
  • Pentru o afacere nedovedită într-o piață volatilă, există tendința de a se folosi rate de capitalizare mult mai mari, să zicem 25% până la 50%.

Dacă folosim exemplul de la prima metodă, Pizzeria care a fost evaluată cu aceasta metodă la 119.000 RON, considerând că poate dovedi un profit anual de 50.000 RON și are o rată de capitalizare de 33.33%, poate fi vândută cu 150.000 RON. Deci, prețul de vânzare poate fi mult mai mare dacă este susținut de un profit pe măsură.

3) Combinație între Patrimoniu și profitul generat  

Dacă folosim același exemplu cu Pizzeria și adăugăm la patrimoniul afacerii clădirea în care aceasta își desfășoară activitatea, cu o valuare de 250.000 RON, atunci prețul de vânzare al afacerii ar putea fi de 400.000 RON (250.000 RON clădirea + 150.000 RON afacerea).

Există și variantele în care cumpărătorul nu vrea să cumpere clădirea sau vânzătorul nu vrea să vândă și clădirea. În acest caz, afacerea poate fi evaluată folosind prima sau a doua metodă de determinare a valorii afacerii, cu condiția ca vânzătorul și cumpărătorul să încheie un contract de închiriere al spațiului necesar pentru desfășurarea activității Pizzeriei.

Dacă este posibil și nu este prea costisitor, obțineti o evaluare a afacerii folosind oameni specializati în acest domeniu. Oricine poate evalua o afacere, dar o evaluare a afacerii efectuată de către un profesionist va fi privită mai favorabil de către potențialii cumpărători și s-ar putea să salveze timp și bani mai târziu când va trebuie să negociați prețul de vânzare cu aceștia.

Vanzarea afacerii in 8 pasi

Meniu

Hai in clubul premium

Devino membru premium si pomoveaza-ti afacerile! Prin apartenenta in clubul privilegiat al acestora, clientii tai sunt doar la un click distanta!

Abonare la newsletter

Fiti la curent cu cele mai noi stiri si informatii!