8. Timpul de tranzitie

Acum câteva luni, te-ai gândit să investești în achiziționarea unei afaceri. Ai găsit oportunitatea perfectă, ai bătut palma cu vânzătorul și ați încheiat cu succes tranzacția. Transferul afacerii însă nu s-a încheiat – adevărata provocare abia acum începe.

Cei mai mulți vânzători te vor ajuta în perioada de tranziție, în timpul căreia te vor învăța cum să operezi afacerea. Această perioadă poate varia de la câteva săptămâni la câteva luni. După perioada de pregătire, mulți vânzători vor rămâne disponibili pentru consultanță prin telefon, pentru un anumit timp. Pentru a evita orice neînțelegeri, asigură-te că toate condițiile de tranziție a afacerii sunt stipulate în contractul de vânzare-cumpărare.

Trecerea la un nou proprietar este o schimbare importantă, mai ales pentru angajații unei afaceri mici. Pentru a asigura o tranziție lină, începe procesul de acomodare chiar înainte ca achiziția propriu-zisă să se încheie. Asigură-te că proprietarul e liniștit în privința a ceea ce se va întâmpla cu afacerea după ce tu vei prelua frâiele. Rezervă-ți timp pentru a vorbi cu angajații-cheie, clienții și furnizorii înainte de a prelua compania; spune-le despre planurile și ideile tale pentru viitorul afacerii. Atragerea oamenilor-resursă de partea ta va face managementul afacerii mult mai ușor.

Mulți noi proprietari de afaceri au așteptări nerealiste și speră să poată crește imediat profitabilitatea unei afaceri. Desigur, este nevoie de o atitudine pozitivă pentru a conduce o afacere de succes, dar în cazul în care atitudinea ta este una de superioritate, resentimentele din partea angajaților pe care i-ai dobândit nu vor întârzia să apară.

În schimb, un bun manager își privește angajații ca pe niște active valoroase. Inițial, colegii tăi vor ști mult mai multe despre companie decât tine; utilizează aceste cunoștințe pentru a te familiariza cu activitatea și operațiunile afacerii și tratează-i cu respect și apreciere.

În mod inevitabil, angajații vor fi îngrijorați pentru siguranța locului de muncă atunci când apare un nou proprietar. Incertitudinea este cu atât mai mare cu cât nivelul de transparență managerială este mai mic. Mulți șefi noi sunt atât de dornici să înceapă să fie „dirijorii” noii afaceri, încât fac modificări radicale fără a comunica deciziile lor angajaților. Pentru a evita crearea tensiunilor, implică-ți angajații în planificarea activității și păstrează o comunicare deschisă, astfel încât ei să fie mereu la curent cu evoluția companiei.

A prelua o afacere existentă nu este întotdeauna ușor, dar cu un pic de răbdare, onestitate și muncă grea, în curând o vei conduce ca un profesionist.