4. Greseli comune care trebuie evitate

Achiziția unei afaceri este un proces desoebit de complex și îndelungat, cu un puternic caracter subiectiv, micile erori fiind aproape nelipsite. Iată câteva dintre cele mai frecvente greșeli, împreună cu sfaturi pentru evitarea lor sau posibile rezolvări.

Achiziția afacerii la prețul vânzătorului

Atunci când te hotărăști să faci o investiție substanțială în cumpărarea unei afaceri, ia în considerare faptul că prețul cerut de vânzător nu este neapărat cel corect. Verifică în amănunt afacerea și calculează recuperarea investiției într-un timp rezonabil. Abia apoi poți începe negocierile în privința prețului de achiziție!

Lipsa de numerar

Unii cumpărători folosesc toate resursele financiare pentru achiziția afacerii, deși, în faza de start a oricărei afaceri, noi sau existente, cash management-ul este fundamental pentru succesul pe termen scurt. Ei nu reușesc să anticipeze fluxul de numerar necesar și posibilele evenimente neprevăzute care ar putea necesita mai mult capital.

Mai mult, nu uita că trebuie să existe și unele venituri de rezervă pentru construirea afacerii, pentru eforturile de marketing și PR.

Deci, dacă aveți 250.000 RON de investit, asigurați-vă că nu cheltuiți întreaga sumă cu achiziția afacerii. Păstrați o parte din capital. Deși cifrele variază de la industrie la industrie, o sumă comună ar putea fi 10%. În plus, s-ar putea să fie necesară o sumă pentru capital de lucru care, pentru multe afaceri, este echivalentul valorii cheltuielilor pe aproximativ trei luni.

Cumpărarea tuturor creanțelor de încasat

În general, cumpărătorul unei afaceri achiziționează inclusiv creanțele de încasat, cu excepția cazului în care sunt mai vechi de 90 de zile. De multe ori, cumpărătorii acceptă să preia toate creanțele, chiar și pe cele vechi. Acest lucru poate fi foarte riscant, deoarece o datorie atât de veche va fi dificil de colectat. Lasă-l pe vânzător să colecteze creanțele mai vechi de 90 de zile!

Imposibilitatea de a verifica toate datele

Majoritatea cumpărătorilor de afaceri acceptă toate informațiile și datele oferite de către vânzător la valoarea nominală, fără verificarea lor cu un contabil. Cei mai mulți vânzători doresc să obțină plata pentru afacere cât mai curând posibil, iar cumpărătorii decid în mod frecvent să preia toate activele, cum ar fi creanțele, stocurile de echipamente și uneori un inventar de materii prime prea mare.

Vânzătorul va încerca să îl convingă pe cumpărător să accepte orice, mai ales dacă știe că acesta dorește afacerea neaparat. Nu accepta niciun fel de tranzacție până nu ai trecut prin procesul de due diligence. Verifică exactitatea datelor furnizate de către vânzător și stabilește tu termenii negocierii!

Programe prea complexe de finanțare a vânzării

Viitorii proprietari de afaceri, mai ales cei aflați la începutul carierei, supraestimează de multe ori veniturile lor în timpul primului an și acceptă plata în mod nejustificat prea mare pentru finanțare. Pe parcursul primului an de operare, proprietarul poate experimenta numeroase costuri neprevăzute, cum ar fi defecțiuni ale echipamentelor, probleme cu angajații, etc..

Pentru acest motiv, este logic să alegi un program de plată care începe destul de ușor, apoi devine treptat mai greu. Acest lucru este ceva ce poate fi negociat cu vânzătorul, în condițiile de finanțare ale acestuia.

Atitudinea nepotrivită față de vânzător

Tratează vânzătorul afacerii și echipa acestuia cu respectul cuvenit. Evită să fii rece, rigid, căpos, cu pretenții nejustificate sau de neîndeplinit. Chiar dacă ești interesat de achiziționarea unei afaceri, nu înseamnă că nu va trebui să fii atent la desfășurarea acestui proces complex de transfer și la modul de interacțiune cu vânzătorul.