3. Cum te ajuta un broker de afaceri?

Una dintre cele mai frecvente întrebări ale potențialilor cumpărători de afaceri este dacă ar trebui sau nu să angajeze un broker. Experiența noastră demonstrează faptul că un broker de afaceri poate avea un rol foarte specific și important în procesul de cumpărare. Totuși, este foarte important să înțelegem care este acest rol.

Vânzătorul afacerii este reprezentat aproape întotdeauna de un business broker, căruia îi plătește un comision, și chiar dacă asistă indirect și cumpărătorul în acest proces, el are o datorie fiduciară față de vânzător.

De ce să mai angajeze și cumpărătorul un broker?

Reține că brokerii de afaceri lucrează aproape la fel ca agenții imobiliari. Ei vor reprezenta un vânzător sau un cumpărător, adică acea persoană care i-a angajat și care le va plăti comisionul. Dacă vânzătorul are un broker în echipa sa, este indicat să angajezi și tu unul. Onorariul brokerului este un comision de succes, plătit numai la închiderea tranzacției. Astfel, poți fi sigur că interesul brokerului tău este chiar finalizarea transferului afacerii, în condițiile cele mai favorabile pentru tine și la un preț cât mai corect cu putință.

Vânzătorii și cumpărătorii cu experiență în acest tip de tranzacții apelează în mod constant la serviciile unui broker specializat. Dincolo de toată experiența oamenilor de afaceri, există totuși sarcini consumatoare de timp, dar foarte utile, pe care un broker de afaceri le poate face:

Liste cu afaceri de vânzare

Un bun broker vă poate oferi acces la listele cu afaceri de vânzare și detalii despre ele pe care nu le puteți descoperi singur. Există firme care nu sunt listate pe site-urile specializate, tocmai din dorița vânzătorului de a menține o confidențialitate maximă. Din același motiv, chiar și afacerile listate public au o formă de publicare sumară. Așadar, tu, în calitate de potențial cumpărător, sigur ai nevoie de un business broker care să acceseze aceste informații și să facă o listă cu posibilele afaceri care prezintă interes, conform criteriilor formulate.

Este întotdeauna bine să existe o persoană de legătură

Brokerii pot fi un „mesager” care ajută la livrarea de vești proaste vânzătorului. Este posibil să existe cazuri în care trebuie să retragi sau să modifici o ofertă, și cu siguranță te pot ajuta când va trebui să adopți o poziție de negociere agresivă. Din moment ce veți avea nevoie de suportul vânzătorului după cumpărarea afacerii (conform contractului încheiat cu acesta), nu este o idee bună să tensionezi relația prea tare. Ca atare, lasă brokerul de afaceri să dea veștile proaste!

Volumul de documente necesar este copleșitor

Achiziția unei afaceri, indiferent cât de mică, necesită o atenție extraordinară de coordonare și urmărire a documentelor. Datele de care vei avea nevoie pentru a evalua o afacere, documentația necesară pentru a transfera o afacere și atenția pe care trebuie să o distribui între vânzător, consilierii săi, companie și obținerea de avize poate fi copleșitoare. Un broker va fi un ajutor enorm, având experiența necesară și cunoscând metodologia de lucru pentru a finaliza cu succes tranzacția.

Alegerea unui business broker potrivit

Un broker de afaceri îți va oferi instrumentele necesare pentru a face acest lucru, dar decizia de a investi într-o anumită direcție îți aparține.

Business brokerul nu își poate permite să petreacă nenumărate ore neplătite în căutarea afacerii potrivite. Ar putea sugera lucruri comune pe care să le cauți, dar nu va face pe detectivul. Acest proces de căutare este ceva ce trebuie să îți asumi, în calitate de investitor.

În schimb, valoarea pe care o aduce brokerul în procesul de selecție a unei potențiale investiții ține de evaluarea realistă a afacerii. Mai departe, ofertarea și negocierea o realizați împreună, însă principalul jucător ești tu.

Iată câteva întrebări pe care le puteți folosi în selectarea unui business broker competent:

  • Câtă experiență are?
  • În câte tranzacții a fost implicat?
  • A avut vreodată o afacere proprie?
  • Este specializat într-un anumit tip de afacere?
  • Ce referințe poate oferi?
  • Cu câți clienți lucrează în prezent?

Ajută brokerul să te ajute

Odată ce începi colaborarea cu un broker, programează o întâlnire de lucru. Nu uita că dorești ca acesta să te ajute să găsești cele mai potrivite listări de afaceri. Pentru a ajunge însă la acest rezultat, trebuie să îi transmiți câteva lucruri:

  • Arată-i că ești serios. Un broker de afaceri dorește să fie sigur că dacă apare oportunitatea potrivită, vei fi gata să cumperi!
  • Pregătește o listă a tipurilor de afaceri în care dorești să investești.
  • Spune-i cu precizie care este bugetul pentru această investiție.
  • Cere-i sugestii cu privire la modul în care ar trebui să continui căutarea.
  • Țineți legătura.
  • Cere-i să verifice primele două afaceri pe care le găsești pe cont propriu și vezi cât timp îi este necesar ca să răspundă. Dacă durează mai mult de două, trei zile, caută pe altcineva.

Dacă se întâmplă să găsești singur o afacere de vânzare, nu te gândi că nu mai ai nevoie de un broker de afaceri. Cele mai solicitante etape a tranzacției vin abia acum, de la relația ta cu vânzătorul până la transferul cu succes al afacerii.

Aici intervine marea diferență dintre o tranzacție imobiliară și transferul unei afaceri. În imobiliare, odată ce ai găsit ceea ce vrei să cumperi, tranzacția este aproape gata. În schimb, la achiziția unei afaceri, selecția este abia începutul unui întreg proces tranzacțional.

Pentru un cumpărător fără experiență, o mare parte din informații pot fi dificil de înțeles și gestionat. Aici intervine valoarea unui broker de afaceri! Folosiți eficient, ei pot constitui un avantaj solid pentru a te ajuta să închei tranzacția. În mod similar, dacă brokerul nu se ridică la înălțimea provocărilor, este timpul să cauți pe altcineva.

Nu în ultimul rând, trebuie să ții minte că, indiferent de cât de eficient este un business broker, sarcina de a cumpăra afacerea potrivită este în cele din urmă, în întregime, în mâinile tale!