1. Perspectiva de a cumpara o afacere

De obicei, când cineva se gândește să înceapă o afacere, se gândește să o pornească de la zero – dezvoltând propriile idei și construind compania pas cu pas. Dar să pornesti de la zero prezintă unele dezavantaje distincte, inclusiv dificultatea construirii unei baze de clienți, marketing-ul noii afaceri, angajarea personalului și stabilirea fluxului de numerar…toate fără un istoric sau reputația de a merge mai departe.

Cumpărarea unei afaceri deja existente

În cele mai multe cazuri, cumpărarea unei afaceri deja existente este mai puțin riscantă decât să pornești de la zero. Atunci când cumperi o afacere, preiei o operațiune care deja generează flux de numerar și profit. Ai o bază de clienți stabilită, reputație și angajați care sunt familiarizați cu toate aspectele afacerii. Și nu trebuie să reinventezi roata – înființând noi proceduri, sisteme și politici – deoarece o formulă operațională de succes a fost deja pusă în aplicare.

Ca dezavantaj, cumpărarea unei afaceri este de multe ori mai costisitoare decât să pornești de la zero. Cu toate acestea, este mai ușor să obții finanțare pentru o astfel de achiziție, decât să înființezi o nouă companie. Se sugerează că un cumpărător al unei afaceri existente ar trebui să poată plăti între 50% și 70% din valoarea tranzacției în numerar și să finanțeze alternativ suma rămasă.

În general, bancherii și investitorii au încredere mai mare într-o afacere care are deja un istoric dovedit. În plus, cumpărarea unei companii îți poate oferi drepturi legale valoroase, cum ar fi brevetele sau drepturile de autor, care pot genera profituri greu de neglijat.

Bineînțeles, certitudinea totală este doar un ideal, iar cumpărarea unei afaceri deja existente nu este o excepție. Dacă nu ești atent, te poți trezi cu un inventar învechit, angajați necooperanți, sau metode de distribuire depășite. Pentru a fi sigur că faci cea mai bună alegere atunci când cumperi o afacere, urmează pașii de mai jos.

Alegerea corectă

Cumpărarea afacerii perfecte începe cu alegerea tipului potrivit de afacere pentru tine. Cel mai bun punct de pornire este căutarea unei industrii cu care ești familiarizat și pe care o înțelegi în profunzime. Gândește-te la tipurile de afaceri care te interesează și care se potrivesc cel mai bine abilităților și experienței tale. De asemenea, ia în considerare dimensiunea afacerii pe care o cauți: angajații, numărul de locații, cifra de vânzări. Apoi, alege zona geografică în care vrei să îți desfășori activitatea. Evaluează forța de muncă și costurile operaționale pentru acea zonă, inclusiv salariile și taxele, pentru a fi sigur că sunt acceptabile pentru tine. Odată ce ai ales o regiune și o industrie care te interesează, investighează fiecare afacere care îndeplinește cerințele tale. Un bun punct de plecare este chiar secțiunea „Afaceri de Vânzare” de pe site-ul nostru.

Ține minte, doar pentru că o afacere nu este listată, nu înseamnă că nu este de vânzare. Vorbeste cu proprietarii de afaceri din industrie; mulți dintre ei s-ar putea să nu aibă afacerile lor de vânzare, dar ar lua în considerare să le vândă, dacă le faci o ofertă potrivită. Pune-ți conexiunile și contactele de business în folosință și s-ar putea să afli ce alte oportunități de investiție există!

O analiză mai atentă

Indiferent dacă folosesti serviciile unui broker sau nu, vei dori în mod sigur să formezi o „echipă de achiziție”, formată cel puțin din contabilul și avocatul tau, pentru a te ajuta în aspectele tehnice ale tranzacției.

Acești consilieri sunt esențiali pentru ceea ce se numește due diligence, adică revizuirea și verificarea tuturor informațiilor relevante legate de afacerea pe care vrei să o achiziționezi. Când această verificare este completă, vei ști exact ce cumperi și de la cine.

Analiza preliminară începe cu câteva întrebări de bază: De ce este această afacere de vânzare? Care este percepția generală a industriei și a afacerii și care sunt perspectivele pentru viitor? Afacerea deține – sau poate deține – cotă de piață suficientă pentru a rămâne profitabilă? Există acces facil la materiile prime necesare? Cum s-au schimbat în timp produsele sau liniile de servicii ale companiei?

De asemenea, trebuie să evaluezi reputația și relațiile de afaceri ale companiei. Vorbește cu clienții, furnizorii și vânzătorii existenți despre relația lor cu firma. Contactează asociațiile industriale și agențiile de raportare juridico-financiară pentru a te asigura că nu există plângeri împotriva acestei companii. Verifică informațiile existente despre companie pe www și Social Media.

În cazul în care, după analiza preliminară, afacerea încă arată promițător, echipa ta de achiziție ar trebui să înceapă examinarea veniturilor obținute și prețul de vânzare. Indiferent ce metodă ai folosit pentru a determina prețul de piață corect al acesteia, evaluarea afacerii trebuie să ia în considerare multiple aspecte, cum ar fi: starea de sănătate financiară a afacerii, istoria profiturilor și potențialul de creștere, precum și statusul bunurilor netangibile (de exemplu, marca și poziția pe piață).

Pentru a-ți face o idee despre profiturile anticipate ale companiei și necesitățile financiare viitoare, cere vânzătorului și/sau contabililor săi să îți arate bilanțuri, declarații de venit, de flux de numerar și declarații fiscale din ultimii trei ani.

Aceștia sunt toți indicatorii-cheie ai sănătății afacerii, care te vor ajuta să creezi o imagine clară și va face posibilă o analiză mai atentă a unei game largi de informații mai puțin tangibile.

Cumpărarea unei afaceri reprezintă o decizie și o investiție majoră. Cu atât de mult în joc, este esențial să te pregătesti în mod corespunzător, să te educi pentru această călătorie și să faci toți pașii necesari pentru a te asigura că iei deciziile corecte pe parcurs.

O altă provocare majoră este faptul că majoritatea cumpărătorilor fac acest pas pentru prima dată. Confruntați cu necesitatea de a lua decizii cruciale una după alta, ei devin copleșiți și frustrați, iar în curând părăsesc proiectul.

După cum Thomas Edison a spus odată: „Există întotdeauna o modalitate de a face ceva mai bine… Găsește-o!”, noi își prezentăm cei șase pași spre succes:

  • Alocă-ți un termen limită pentru cumpărarea unei afaceri.
  • Alocă timp în fiecare zi pentru a lucra la acest proiect.
  • Organizează-ți finanțele.
  • Încearcă să determini tipul de afacere care va prospera prin calitățile și calificările tale și nu va suferi din pricina slăbiciunilor.
  • Solicită sfaturi profesionale de la un business broker. În multitudinea de decizii cruciale pe care le ai de luat în acest domeniu nou și deosebit de complex, aceștia pot ajuta prin cunoștințele lor și cu o metodologie deja testată de a rezolva toate situațile care vor apărea pe parcurs.
  • Dacă nu ai o experiență bogată în cumpărarea unei afaceri, atunci învață despre acest proces. Când vine vorba de a investi în viitorul tau, nu poți ști niciodată prea mult!