4. Evaluarea afacerii pentru vânzare

Valoarea unei afaceri este valoarea care poate fi absorbită de piață, de către un potențial cumpărător. Dar determinarea unui asemenea preț nu este ușoară. Există mai multe metode pentru evaluarea unei afaceri, începând cu activele (patrimoniul) până la profiturile viitoare. Desigur, nici o metodă nu poate fi utilizată în mod izolat; piața actuală, tendințele economice și alte întreprinderi similare care s-au vândut trebuie luate în considerare.

Mai jos sunt descrise trei metode care sunt folosite cel mai des pentru evaluarea unei afaceri.

1. Evaluarea afacerii prin abordare bazată pe patrimoniu (Asset-based approach)

O abordare bazată pe patrimoniu este un tip de evaluare a afacerii care se concentrează asupra valorii patrimoniului net al unei companii, sau valoarea justă de piață a activelor sale totale, minus totalul pasivelor sale. Abordarea bazată pe patrimoniu reprezintă, practic costurile ipotetice pentru a recrea afacerea. În ceea ce privește modul în care se măsoară valoarea elementelor luate în calcul, există loc de interpretare. Iată un exemplu simplu al stabilirii unui preț de vânzare bazat pe patrimoniu: să presupunem că vrei să cumperi o pizzerie. Lista vânzătorului ar putea arăta astfel:

  • Echipamente: 80.000 RON
  • Inventar: 2.000 RON
  • Mașina de livrare: 15.000 RON
  • Facturi neîncasate: 4.000 RON
  • Furnizori neplătiți: 2.000 RON
  • Marcă comercială (Trademark): 10.000 RON
  • Fond comercial (Goodwill): 10.000 RON
  • Total: 119.000 RON

Uitându-ne la acest exemplu, putem vedea cu ușurință cât de complexă este, de fapt, detemrinarea valorii activelor.

De unde se știe, de exemplu, că fondul comercial al companiei (Goodwill) este în valoare de 10.000 RON? Și chiar dacă vânzătorul crede aceasta, cum va dovedi că o astfel de valoare este reală?

Acesta este unul dintre motivele pentru care este înțelept să cauți ajutor profesional, pentru a te ajuta în etapa de evaluare a afacerii.

2. Evaluarea afacerii prin abordare bazată pe profitul generat (Earning Value Approaches)

Acestă metodă de evaluare a afacerii se bazează pe ideea că adevărata valoare a unei companii constă în capacitatea sa de a produce profit în viitor. Abordarea cea mai obișnuită este stabilirea valorii pe baza profiturilor generate în anii anteriori.

Cu această abordare, evaluarea unei afaceri determină un nivel așteptat al fluxului de numerar pentru companie, folosind evidențele anterioare de câștiguri și multiplică fluxurile de numerar prevăzute cu un factor de capitalizare.

Factorul de capitalizare este rata de recuperare a investiției pe care un cumpărător rezonabil o așteaptă, precum și o măsurare a riscului ca profiturile preconizate să fie sau nu atinse.

O altă abordare în evaluarea unei afaceri este cazul în care, în locul unei medii a câștigurilor din trecut, este utilizată o medie a tendinței estimate în câștigurile viitoare, indicator care este apoi aplicat la factorul de capitalizare.

Rata de capitalizare poate fi:

  • Pentru o afacere bine stabilită, cu o istorie de câștiguri puternice și o cotă de piață bună, s-ar putea lua în considerare o rată de capitalizare de 12% până la 20%.
  • Pentru o afacere nedovedită într-o piață volatilă, există tendința de a se folosi rate de capitalizare mult mai mari, să zicem 25% până la 50%.

Dacă folosim exemplul de la prima metodă, pizzeria care a fost evaluată cu această metodă la 119.000 RON, considerând că poate dovedi un profit anual de 50.000 RON și are o rată de capitalizare de 33.33%, poate fi vândută cu 150.000 RON. Deci, prețul de vânzare poate fi mult mai mare dacă este susținut de un profit pe măsură.

3. Evaluarea afacerii prin combinație între patrimoniu și profitul generat

Dacă folosim același exemplu de mai sus și adăugăm la patrimoniul afacerii clădirea în care aceasta își desfășoară activitatea, cu o valoare de 250.000 RON, atunci prețul de vânzare al afacerii ar putea fi de 400.000 RON (250.000 RON clădirea + 150.000 RON afacerea).

Există și variante în care cumpărătorul nu vrea să cumpere clădirea, sau vânzătorul nu vrea să vândă și clădirea. În acest caz, afacerea poate fi evaluată folosind prima sau a doua metodă de determinare a valorii, cu condiția ca vânzătorul și cumpărătorul să încheie un contract de închiriere a spațiului necesar pentru desfășurarea activității.

Dacă este posibil și nu este prea costisitor, obține o evaluare a afacerii apelând la experți în acest domeniu. Oricine poate evalua o afacere, dar o evaluare efectuată de către un profesionist va fi privită mai favorabil de către potențialii cumpărători și s-ar putea să salveze timp și bani mai târziu, când va trebui să negociezi prețul de vânzare.

Iată un link către calculatorul de evaluare făcut de specialiștii noștri - Calculator EBIDTA