8. Incheierea tranzactiei

În articolul anterior am prezentat etapa negocierii termenilor finali ai tranzacției. După ce negocierile s-au încheiat, e timpul să se semneze contractul de vânzare-cumpărare. Colaborează cu brokerul, avocatul sau contabilul tău, pentru a fi sigur că totul e pregătit pentru transferul afacerii.

Semnarea contractului se va realiza la biroul escrow, urmărind instrucțiunile precizate la deschiderea contului. Ofițerul escrow va confirma toate obligațiile listate în scrisoarea de intenție, precum și instrucțiunile de urmat. Apoi, tu și cumpărătorul veți semna documentele necesare. Acesta este momentul cand începe transferul propriu zis al afacerii.

Pentru a închide o tranzacție de transfer al unei afaceri, cele două obiective pe care trebuie să le îndeplinească agentul escrow sunt:

1. Asigurarea tuturor condițiilor necesare, stipulate în contractul de vânzare/cumpărare, pentru ca afacerea să funcționeze în continuare în condiții optime, după transferul afacerii la cumpărător:

  • transferul contractelor, clienților, furnizorilor, salariaților, etc.
  • obținerea de autorizații, avize, aprobări, atestate (în funcție de necesități)
  • transferul contractelor de închiriere sau al proprietăților imobiliare
  • alte condiții particulare pentru fiecare afacere (stipulate în instrucțiuni)

2. Distribuirea fondurilor autorizate de instrucțiuni, inclusiv comisioanele și alte drepturi financiare:

  • se elaborează centralizatorul financiar de distribuire a fondurilor, un document complex, în care sunt reglementate toate plățile făcute în avans de către vânzător, precum și plățile care trebuie efectuate de cumpărător după închiderea transferului afacerii.

Din aceste considerente, prețul negociat pentru o anumită afacere va fi mai mic sau mai mare față de cel listat inițial, în funcție de particularitățile tranzacției.

Contul escrow se închide după îndeplinirea tuturor instrucțiunilor cumpărătorului și vânzătorului, stipulate în contractul de vânzare/cumpărare și anexele acestuia.

Imediat după încheierea tranzacției, cumpărătorul va trebui să primească toate informațiile necesare pentru a prelua activitatea afacerii tale, inclusiv instrucțiuni de operare a echipamentelor și datele tale de contact.

Astfel, transferul afacerii s-a încheiat. Compania ta aparține acum cumpărătorului, iar tu poți începe un nou capitol în viața ta (sau o nouă afacere!).