5. Documente si informatii necesare pentru vanzarea afacerii

Dacă te gândești să-ți vinzi afacerea, ia în considerare faptul că va trebui să dovedești potențialilor clienți că afacerea ta e o investiție profitabilă pentru ei. Până la urmă, oricine își urmărește propriul interes. De aceea, asigură-te că documentele necesare și contabilitatea sunt organizate și bine puse la punct.

În vânzarea afacerii, pregătirea din timp a situației financiare te va ajuta să stabilești prețul corect și să rezolvi din timp eventualele probleme care pot apărea. Pentru o analiză a firmei, ideal ar fi să ai situația financiară bine pusă la punct pe ultimii doi sau trei ani. Astfel, procesul de vânzare va fi mult mai lin și mai rapid.

Pentru a asigura integritatea înregistrărilor tale financiare, ar fi înțelept să apelezi la serviciile unui contabil, care te poate ajuta să identifici lacunele sau datele care ar putea fi îmbunătățite. În plus, cumpărătorii au o încredere mai mare dacă finanțele au fost examinate de un contabil profesionist. Profiturile financiare auditate au adesea mai multă valabilitate și cresc semnificativ posibilitatea de a obține prețul dorit.

Pentru a asigura succesul vânzării afacerii tale, pregătește din timp următoarele documente:

  • Bilanțurile contabile pentru ultimii 2-3 ani
  • Bilanțul curent
  • Situația fluxurilor de bani în registrul de casă
  • Copie a contractului de închiriere a spațiului
  • Polița de asigurare
  • Acord de confidențialitate (NDA)
  • Un rezumat general de prezentare a afacerii
  • Profil detaliat care descrie afacerea
  • Orice documentație suplimentară care să justifice situația financiară
  • Certificate profesionale
  • Contractele cu furnizorii și distribuitorii
  • Contractele de muncă

Tot acum ar fi un moment bun să apelezi la un business broker profesionist, care îți va explica cerințele pieței, ce caută cumpărătorii, cum îți poți face afacerea mai ușor de vândut și te va ajuta să stabilești un preț de vânzare corect, precum și momentul cel mai bun pentru a-ți lista afacerea.

Cumpărătorii se vor aștepta să vadă documente care să dovedească profitabilitatea afacerii tale. De accea, o documentație solidă, precum și o situație financiară bine pusă la punct sunt elemente cheie în vânzarea afacerii. În același timp, te va ajuta să dezvolți strategii care vor crește valoarea de piață a afacerii și o vor face mai ușor de vândut.

Dacă un potențial cumpărător va cere informații sensibile, asigură-te că semnați un contract de confidențialitate înainte de a i le furniza.