2. Cum sa iti alegi echipa de vanzare

Decizia de a-ți vinde afacerea îți va influența întreaga viață. Toți vrem să obținem cât mai mult din vânzarea afacerii la care am muncit din greu. Dar planificarea atentă, documentele legale și financiare necesare și marketingul fac dificilă încercarea de a vinde o afacere de unul singur.

Complexitatea companiei și timpul alocat vânzării vor determina dacă în echipa de vanzare ai nevoie de un avocat, un contabil, sau o echipă întreagă (evaluator, consultant, broker). Mulți brokeri de afaceri pot face și o evaluare, deci de multe ori, un evaluator specializat nu este necesar. Un broker poate îndeplini un rol foarte important în vânzarea unei afaceri, atât pentru antreprenorii care nu au experiență în vânzarea unei companii, cât și pentru cei care au experiență, dar preferă să-și dedice timpul funcționării acesteia.

Beneficiile colaborării cu un broker

  • Brokerul analizează piața și determină cel mai bun preț de vânzare;
  • Se ocupă de aspectele legale și financiare ale transferului;
  • Este puntea de legătură între tine și cumpărător;
  • Se ocupă de vânzare, pentru ca tu să îți poți desfășura activitatea obișnuită în continuare;
  • Pregătește procesul de vânzare și poate negocia în numele tău cu un contabil, avocat sau alt tip de consultant;
  • Se ocupă de problemele neașteptate care pot apărea în timpul procesului de vânzare.

Pentru afacerile care sunt mai dificil de evaluat, angajarea unui broker este foarte importantă, deoarece el te poate ajuta să stabilesti metoda de evaluare și prețul corect al afacerii tale. Un broker bun va percepe comision, dar serviciile prestate și profitul pe care ți-l poate genera merită investiția.

Cum să găsesti brokerul potrivit nevoilor tale

  • Asigură-te că brokerul cu care vrei să lucrezi se ocupă de afaceri (și nu de imobiliare);
  • Intervievează mai mulți brokeri, pentru a-l găsi pe cel potrivit;
  • Întreabă-l dacă a mai vândut afaceri din același domeniu cu a ta;
  • Discută experiența lor, de cât timp sunt în domeniu și cum intenționează să îți facă publicitate.

Confidențialitatea este foarte importantă!

Nu uita să semnezi contracte de confidențialitate cu echipa de vânzare, pentru a asigura funcționarea în condiții normale a afacerii pe timpul procesului de pregătire pentru vânzare și tranziție. Atunci când există prea multă informație despre planurile tale, poți pierde clienți, angajați și mai ales potențiali cumpărători.