1. Vanzarea unei afaceri

Vânzarea este cea mai populară strategie de ieșire pentru proprietarii de afaceri. În unele cazuri, nu există urmași care doresc să continue activitatea; în alte cazuri, vânzarea a fost mereu planul proprietarului companiei de a converti afacerea în active lichide la un anumit punct.

Oricare ar fi motivul, urmând aceste sfaturi pentru vânzarea unei afaceri, te asiguri că vei găsi cumpărătorul potrivit și vei obține cel mai bun preț.

Vinde la momentul potrivit, pentru motivele corecte

Cel mai frecvent motiv pentru vânzarea unei afaceri este faptul că proprietarul se îmbolnăvește sau devine prea bătrân pentru a continua activitatea. Este cel mai nepotrivit moment pentru a vinde o afacere. Va fi extrem de dificil pentru el să facă față stresului suplimentar care vine la pachet cu transferul unei afaceri, iar cumpărătorul va folosi aceste circumstanțe ca o pârghie în negocieri.

Deci, nu aștepta până atunci. Momentul potrivit este atunci când esti încă în vigoare și ai o afacere de succes de vânzare.

Care sunt motivele corecte? Vânzarea unei afaceri este foarte asemănătoare cu vânzarea unei case, în anumite privințe. Atunci când listezi o casă la vânzare, nu spui că vrei să vinzi deoarece casa este prea mică; spui că vrei să te muți mai aproape de locul de muncă, de exemplu. Atunci când vinzi o afacere, o faci pentru că dorești să urmezi o oportunitate diferită, pentru că esti în căutarea unui alt stil de viață, cum ar fi ieșirea la pensie, pentru că te muți în alt oraș, etc..

Fii clar cu privire la ceea ce vinzi

Înainte de a vinde o afacere, trebuie să iei în considerare toate activele întreprinderii și să decizi care sunt de vânzare.

De multe ori, vânzarea unei afaceri include active cum ar fi fondul comercial (Goodwill), mărci comerciale sau liste de clienți, precum și active fizice. Valoarea acestora va depinde de calitatea lor.

Trebuie să decizi dacă ai de gând să faci transferul ca o vânzare de active (în cazul în care se vinde totul din societate, dar nu societatea în sine) sau ca o vânzare de acțiuni (în cazul în care se vinde tot, inclusiv societatea în sine). Ia în considerare faptul că un potențial cumpărător va prefera prima variantă.

Un ultim sfat pentru vânzarea unei afaceri

Vânzarea unei afaceri este o călătorie lungă, care necesită timp și efort pentru a face pașii corecți. Pregătirea atentă și folosirea resurselor profesionale disponibile sunt căile pentru a obține cel mai bun preț posibil. Cheia vânzării unei afaceri este stabilirea unui preț corect și realist, precum și clarificarea modului în care acest preț este susținut de documente și activitatea în sine.