Cum să crești valoarea de vânzare a afacerii

postat pe 27 Septembrie 2019
Cum sa crești valoarea de vânzare a afacerii
Broker de afaceri
Mara Cristina Spătaru
București - Romania
0771215633
mara.spataru@trade-x.ro

Investește timp acum pentru a-ți vinde afacerea mai târziu, la cel mai bun preț. Mai devreme sau mai târziu, va veni și ziua când te vei hotărî să vinzi afacerea și să mergi mai departe cu o altă oportunitate. Probabil că ai stabilit și un posibil preț, bazat pe afacerile vândute de curând în zonă sau pe performanțele financiare curente ale companiei tale. Cu toate acestea, după ce fac o analiză mai amănunțită a situației curente a firmei, mulți proprietari de afaceri sunt dezamăgiți când află valoarea adevărată a afacerii. De aceea, este foarte important să plănuiești din timp și să pregătești afacerea înainte de a o pune în vânzare.

Iată câțiva pași care îți vor arăta cum să crești valoarea afacerii tale și să o vinzi la cel mai bun preț.

1. Crește profitabilitatea

Potențialii cumpărători vor vrea dovezi că afacerea e profitabilă și că profiturile vor continua să crească. Găsește modalități să reduci costurile și să crești eficiența pentru a obține un profit extra, care va impresiona cumpărătorii.

2. Creează fluxuri de venituri constante

Astfel, acesta va fi liniștit că va avea un venit chiar de la început, având timp să se acomodeze cu afacerea.

3. Stabilește proceduri și sisteme funcționale și fără tine

Instituirea și documentarea proceselor de lucru care permit companiei să funcționeze eficient, fără implicarea ta, va face cumpărătorii să se simtă în largul lor. Potențialii investitori trebuie să fie convinși că, mult timp după ce ai predat afacerea, aceasta va continua să prospere și să funcționeze fără probleme.

4. Asigură retenția angajaților

Noii proprietari nu vor sa aibă de-a face cu angajări de personal atunci când cumpără o afacere. Angajații cu experiență aduc echilibru, stabilitate și contribuie la generarea de profit.

5. Ieși în evidență și diferențiază-ți produsele și serviciile

Afacerile cu produse și servicii aparte domină o parte a pieței. Au un avantaj față de competiție și se pot vinde cu un preț mai mare. Poți face acest lucru prin dezvoltarea și promovarea de patente, proprietate intelectuală și alte proprietăți unice ale produselor și seviciilor tale.

6. Identifică și evidențiază activele corporale și necorporale

Este important să evaluezi și să ai o bază de date actualizată pentru toate activele (mobilă, echipamente, inventar, etc.), dar ia în considerare și valoarea bunurilor necorporale (contracte, clienți, marcă, etc.).

7. Redu riscurile

Pune-te în locul cumpărătorului. Fă tot ce e posibil pentru a crește valoarea afacerii. Ai toate documentele financiare actualizate? Sediul tău arată bine? Sunt probleme care trebuie rezolvate înainte de a lista afacerea spre vânzare? În mod natural, cumpărătorii preferă afaceri de vânzare care vin cu riscuri mici și recompense mari.

Urmând aceste sfaturi despre cum să adaugi valoare afacerii, vei crește și vânzările și profiturile și vei ieși în evidență față de competiție. Când va veni momentul să vinzi, afacerea ta va fi mai atractivă și vei putea cere un preț mai bun.