Acum pot să fac ce vreau eu! Cristian Nicolae - o poveste de antreprenoriat serial de familie
Cristian Nicolae este craiovean get-beget, iar numele lui de familie se împletește istoric și ireversibil cu evoluția și reașezarea Craiovei de după anii 1990.
Familia Nicolae însemna, în anii 1980: tatăl lui Cristian, inginer și profesor universitar automatist, cu o minte riguroasă și inovatoare, cunoscător al nu mai puțin de patru limbi străine; mama - profesoară de matematică, cu o minte ageră și primul ghid educațional-spiritual al copiilor ei; fratele - Ciprian - cu câțiva ani mai mare și medicinist convins; și Cristian, adolescent al sfârștiului de comunism, care visa la trei lucruri: să facă bine, să fie respectat și să trăiască cel puțin decent.
Deși mama și-ar fi dorit ca băieții ei să fie ingineri, alegerea a fost simplă: în anii 1980, medicii aveau un statut respectabil și o viață bună, așa că adolescentul Cristian a urmat exemplul fratelui mai mare și a urmat cursurile Universității de Medicină și Farmacie din Craiova. Totuși, dacă e să spună adevărul, în 1984, când termina liceul, și-ar fi dorit să facă turism sau comerț. Însă, contextul socio-economic nu era chiar cel mai favorabil unor astfel de inițiative. Așadar, revoluția l-a regăsit pe medicinistul Cristian în anul al cincilea de facultate și a venit la pachet cu o conștientizare care poate părea banală astăzi, dar atunci, era vorba o întreagă lume care devenea disponibilă: acum pot să fac ce vreau eu?
Materializarea acestui pot să fac ce vreau eu s-a lăsat puțin așteptat, însă a dus la o frumoasă poveste de antreprenoriat de familile, în serie și în domenii diverse.
Până la dezvoltarea primului business, în 1992, Cristian absolvise medicina și începuse rezidențiatul în pediatrie, iar părinții se relocaseră în Maroc, la Cassablanca, pentru a putea susține financiar visurile copiilor: unul, viitor pediatru, dar cu ambiții diplomatice; iar celălalt, medic aspirant în Franța.
Tatăl Nicolae a avut însă un moment de claritate și viziune: „dacă tot te lași de medicină…hai să băgăm banii în niște afaceri!”. Mentalitatea de a investi bani într-o companie privată era încă la început în România, dar ideea de a porni pe drumul antreprenoriatului a aprins în Cristian acea scânteie pe care toate cărțile de medicină și studiul diplomației nu reușiseră să o mențină în viață. Acum putea să facă turism sau comerț, așa cum și-ar fi dorit încă de la terminarea liceului!
Oricine a trăit în România urbană a anilor 1990 își amintește de dozatoarele de suc TEC și de „apa” dulce și colorată pe care o furnizau. Băutura miraculoasă era importată din America și în Craiova erau deja câteva locuri în care putea fi savurată. Totuși, nu era deloc greu să constați că rețeta originală de TEC și ceea ce ajungea în paharele umplute la dozatoarele din oraș nu aveau prea multe lucruri în comun. Așadar, familia Nicolae, o parte la Craiova, o parte în Maroc, a decis să facă lucrurile „ca la carte” și a închiriat un teren, pe care a amplasat o rulotă cu un dozator TEC și câteva locuri la masă. Doi profesori și doi medici intrau în afaceri cu suc la dozator! Și, mulțumită eforturilor de a păstra rețeta originală, au reușit să crească o primă afacere a familiei. Lecțiile antreprenoriale au fost la tot pasul - în primul an și jumătate, Cristian Nicolae a învățat despre cashflow, relația antreprenorului cu banca și multe noțiuni contabile de care se lovea zilnic.
A devenit evident că, dacă urma să intre cu adevărat în afaceri și să trăiască din asta, Cristian avea nevoie să se educe. A ales să o facă prin singura revistă de business din acei ani - Business Tech International, venită în România tot pe filieră americană. Ulterior, a participat la diverse formări care i-au oferit și mai multă claritate și i-au confirmat că antreprenoriatul a fost calea bună pentru el: a fost chiar în primele grupe ale Open University - programul de management al relațiilor cu clienții (în 1993), International Enterprise Development Programme (2002) și a devenit ulterior membru fondator al Fundației John Maxwell din România (2012), eveniment care i-a deschis lui Cristian calea către coaching și training.
După ce a devenit evident că afacerea TEC era un succes, familia Nicolae s-a reunit la Craiova și au pus împreună pe picioare una dintre cele mai prospere afaceri din acei ani: patiseria Paneli. Timp de 8 ani de zile, aceasta a devenit un simbol local și un etalon pentru calitatea produselor de acest tip. Succesul s-a datorat mai ales parteneriatului cu un ONG American care aducea în România patiseri profesioniști, care să instruiască personalul local. Această tactică a dus la crearea unor produse de patiserie excelente, renumite în întreaga zonă. Una dintre cele mai frumoase și inedite amintiri ale lui Cristian se leagă chiar de Paneli: «În 1999, atunci când aveam 3 afaceri cu familia și una dintre ele era o super patiserie în Craiova, a venit la noi Excelența Sa, James Rosapepe, ambasadorul SUA în România și a avut o conferință de presă cu vreo 40 de ziariști, la noi în patiserie. Cu o felie de cozonac în mână, a zis: „Dacă toate firmele din România ar produce la calitatea cozonacului Paneli, ați fi peste SUA!”».
Dar o viață de antreprenoriat nu poate fi marcată doar de evenimente plăcute. În 1999, patru foști studenți de-ai tatălui Nicolae i-au propus acestuia să producă și să vândă vitezografe (echivalentul cutiei negre, pentru trenuri) către Electroputere Craiova. După luni de zile de muncă, cercetare, dezvoltare și nenumărate comisii întrunite la București, primele vitezografe plecau către trenurile României. În timp, au apărut însă două probleme: cashflow-ul negativ - datorat întârzierii plăților de către clienți - și faptul că doi dintre cei patru asociați au decis să se separe și să își facă o firmă concurentă, care să vândă același produs. Într-un final, ElectroSoft - firma înființată de tatăl lui Cristian Nicolae - a recuperat o parte din prejudiciu, însă proiectul a fost sistat. Cristian a învățat însă niște lecții valoroase (și amare…) din această experiență.
Anii crizei financiare s-au dovedit provocatori chiar și pentru spiritul tare al familiei de medici și profesori deveniți antreprenori. După cum povestește chiar Cristian, „În 2008 aveam o firmă de IT, împreună cu fratele meu și luasem un credit de 230.000 euro pentru sediu de firmă, plus mașini în leasing. În 2009, Bancpost a dublat dobânda, iar Exim Bank, care ne finanța jumătate din dobândă, a spus că nu mai are bani de la buget și clienții nu au mai semnat nimic. Până în 2011, cand am vândut sediul și mașinile (în pierdere mare, evident), pentru a ajunge pe zero, a fost provocator...și asta e putin spus.”
Momentul depășirii crizei financiare din 2008 a fost și momentul maturizării antreprenorului Cristian Nicolae. Conștientizarea faptului că dezvoltarea mai multor afaceri în același timp este dificil de susținut pe termen lung (aveau clinica oftalmologică OptiPro - fratele lui Cristian, Ciprian, fiind medic oftalmolog; importau lentile din Japonia prin firma ProLens; împreună cu părinții aveau și firma Danvas, care producea utilaje pentru patiserie), precum și pasiunea intensă pentru training și coaching au dus la conturarea celor două business-uri care susțin astăzi universul familiei: Cristian Nicolae Inspiration, înființată în 2014, prin intermeidul căreia Cristian oferă servicii de training, coaching și public speaking și CriniDent, înființată încă din 2003 - o clinică stomatologică în Craiova, dezvoltată împreună cu soția sa.
CriniDent a devenit însă ceea ce este astăzi numai după ce și Cristiana, soția lui Cristian și medic stomatolog, a decis că își dorește mai mult decât un cabinet dentar la parterul unui bloc. A luat astfel ființă una dintre cele mai dotate și renumite clinici dentare din Oltenia, care oferă servicii de înaltă calitate, folosind tehnologii de ultimă generație și având o echipă de 20 de profesioniști de top.
Cristian și-a dorit să facă turism sau comerț, dar a ajuns să facă de toate. După cum spune chiar el, „dinamismul afacerilor, libertatea de miscare, ideea de a crea plus valoare prin ceea ce faci” l-au atras și l-au ajutat să rămână pe poziții timp de mai bine de treizeci de ani.
Antreprenorul Cristian Nicolae este ancorat în familie. Toate afacerile pe care le-a crescut și care l-au crescut au luat ființă din înnodarea valorilor familiei cu mentalitatea de a face afaceri cu plusvaloare pentru comunitate. Cei doi băieți ai săi își doresc acum să devină medici stomatologi și să continue munca de o viață a părinților și bunicilor lor. Și, după cum spune Cristian, mai în glumă, mai în serios, o au și pe sora lor, psiholog la București, care îi va ajuta atunci când lucrurile vor deveni, inevitabil, grele.
În 1984, Cristian Nicolae visa să devină medic pentru că își dorea să facă bine, să fie respectat și să aibă parte de un trai cel puțin decent. Patruzeci de ani mai târziu, a obținut chiar aceste lucruri, fără să facă un compromis, ci urmându-și vocația și chemarea interioară. În prezent, oferă suport, viziune și încurajare nu doar propriilor copii, ci și tinerilor și adolescenților din România, cu care se întâlnește periodic, pro bono, pentru a le arăta că viața are întotdeauna de oferit mai multe decât se vede cu ochiul liber. În viziunea sa, cel mai important este ca balanța să fie echilibrată și ca valorile familiei să se regăsească în toate aspectele vieții profesionale.
În viitor, își dorește să crească în calitate de coach apreciat de antreprenorii între 20 și 40 de ani și să dezvolte în continuare cea mai respectată clinică stomatologică din Oltenia. Pe Cristian Nicolae îl puteți găsi pe site-ul propriu.