Broker-ul de afaceri în relația cu cumpărătorul

postat pe 09 Septembrie 2022
Broker-ul de afaceri în relația cu cumpărătorul
Broker de afaceri
Vlad Crisan
Cluj-Napoca - Romania
+40 741 036 187
vlad.crisan@trade-x.ro

Un broker de afaceri are un rol bine definit și deosebit de important în procesul de cumpărare a unei afaceri. În cele ce urmează, vom prezenta, pe scurt, care sunt responsabilitățile subscrise acestui rol și cum poate contribui un broker la finalizarea cu succes a transferului de afaceri.

Un cumpărător care dorește să cumpere o afacere va semna un contract de consultanță, în baza căruia va începe o colaborare cu un business broker. Veniturile unui broker se bazează pe comisioanele încasate în urma tranzacțiilor reușite, ceea ce este o motivație suficientă pentru găsirea unei afaceri din domeniul solicitat, cu un preț corect, în condițiile cele mai avantajoase pentru cumpărător.

Pentru a realiza acest obiectiv, brokerul de afaceri face în mod obișnuit următoarele:

1) Pregătește cumpărătorul pentru procesul de cumpărare a unei afaceri și contactul cu un potențial vânzător. Ghidează clientul prin întregul proces de cumpărare și recomandă soluții de îmbunătățire a acestuia.

2) Oferă cumpărătorului un chestionar, pentru a înțelege mai bine ce dorește acesta să cumpere, precum și o fișă de informații care trebuie completată de către cumpărător. Pregătește documentele necesare.

3) În baza informațiilor obținute de la cumpărător, îi prezintă mai multe afaceri de vânzare în varianta Teaser şi îl ajută în selectarea acestora.

4) Atunci când este nevoie și cumpărătorul o cere/aprobă, va aduce în echipa acestuia specialiști: analiști financiari, contabili, avocați, agenți imobiliari, firme și persoane specializate în toate domeniile de consultanță necesare. Aceștia vor negocia condițiile de colaborare, inclusiv retribuirea lor, direct cu cumpărătorul asistat de business broker.

5) După ce cumpărătorul (şi eventual echipa sa) a hotărât care dintre afacerile prezentate este de interes, contactează vânzătorul sau reprezentantul acestuia şi solicită pachetul complet de informații – Memorandum de Informare (IM). Semnează împreună cu cumpărătorul contractele de NDA pentru fiecare pachet de informații primit (IM), cu fiecare vânzător al acestor afaceri.

6) În baza informațiilor aflate în Memorandumul de Informare (IM), va selecta, alături de cumpărător (şi eventual echipa sa), acele sau acea afacere care prezintă interes pentru o analiză mai amănunțită.

7) După selectarea afacerii care prezintă interes, brokerul de afaceri este persoana de contact disponibilă pentru a răspunde la orice întrebări și pentru a programa întâlnirile de prezentare a afacerii. Asistă cumpărătorul în relația cu vânzătorul, în inspecția afacerii şi în procesul de due diligence al acesteia.

8) Asistă cumpărătorul la negocierea condițiilor și prețului. Dacă afacerea nu a fost evaluată de un expert şi această evaluare este dorită de cumpărător, se poate apela la serviciile unui evaluator din cadrul ANEVAR. Serviciile acestuia vor fi plătite direct de către cumpărător, vânzător sau de ambele părți într-un procentaj stabilit de comun acord. Aceasta va fi menționată ca o clauză în contractul de vânzare/ cumpărare.

9) Asistă cumpărătorul, dacă acesta dorește, în procesul de calificare pentru finanțare cu banca ce a precalificat pentru finanțare afacerea. Daca vânzătorul nu a făcut precalificarea, se poate încerca oricum o posibilă finanțare.

10) Ajută cumpărătorul la crearea ofertei de cumpărare a afacerii. O parte din clauzele componente ale contractul de vânzare/cumpărare vor fi stipulate aici.

11) După încheierea negocierilor cu un acord între cele două părți, ajută cumpărătorul să depună garanția bancară necesară începerii procesului de transfer.

12) Asistă cumpărătorul în procesul de transfer al afacerii prin agenția TradeX până la semnarea documentelor finale de transfer și închiderea tranzacției. În această perioadă, cumpărătorul trebuie să obțină:

  1. Autorizații, avize, aprobări necesare pentru funcționare
  2. Lista creanțelor / obligațiilor de plată (negocierea acestora)
  3. Transferul utilităților necesare funcționării
  4. Transferul salariaților
  5. Verificarea inventarului de mijloace fixe (active corporale) și materii prime
  6. Transferul proprietăților imobiliare și/sau al contractelor de închiriere
  7. Alte particularități ale afacerii, necesare funcționării acesteia

13) Colectează comisionul, conform contractului încheiat.

În cele mai multe cazuri, cumpărarea unei afaceri deja existente este mai puțin riscantă decât să pornești de la zero. Atunci când cumperi o afacere, preiei o operațiune care deja generează flux de numerar și profit. Ai o bază de clienți stabilită, reputație și angajați care sunt familiarizați cu toate aspectele afacerii. Și nu trebuie să reinventezi roata – înființând noi proceduri, sisteme și politici – deoarece o formulă de succes pentru derularea afacerii a fost deja pusă în aplicare.

Brokerii de afaceri TradeX sunt pregătiți pentru orice întrebare suplimentară din partea ta. Nu ezita să îi contactezi!