22 de lucruri de luat în considerare înainte de a cumpăra o afacere

postat pe 23 Martie 2022
22 de lucruri de luat în considerare înainte de a cumpăra o afacere
Expert broker de afaceri - Cosmina Sandu
Expert broker de afaceri
Cosmina Sandu
Brașov - Romania
+4 0755 548 634
cosmina.sandu@trade-x.ro

Iată o listă de elemente pe care ar trebui să le evaluezi pentru a verifica valoarea unei afaceri, înainte de a lua decizia de cumpărare:

1. Inventarul

Se referă la toate produsele și materialele inventariate pentru a fi revândute sau folosite în servicii. Important: tu sau un reprezentant calificat ar trebui să fiți prezenți în timpul oricărei examinări a stocurilor. Ar trebui să știi statutul inventarului, ce există în prezent și ce a existat la sfârșitul ultimului an fiscal și al celui precedent. De asemenea, ar trebui să evaluezi inventarul în mod independent. La urma urmei, acestea sunt bunuri importante și trebuie să le cunoști valoarea reală. În plus, verifică vandabilitate inventarului, ținând cont de vârsta și starea produselor. Ține minte că nu trebuie să accepți valoarea de inventar propusă de vânzător, acesta fiind un posibil subiect de negociere. Dacă simți că stocurile firmei nu sunt în conformitate cu ceea ce vrei să cumperi sau nu sunt compatibile cu obiectivele tale, atunci menționează aceste puncte în negocieri.

2. Mobilier, echipamente și clădire

Includem aici toate produsele, echipamentele de birou și bunurile necesarii operării afacerii. Obține o listă care include numele și modelul fiecărei piese de echipament. Apoi, determină starea lor actuală, valoarea de piață la achiziție versus cea actuală, precum și dacă echipamentele au fost cumpărate sau închiriate. Află cât de mult a investit vânzătorul pentru îmbunătățire și întreținere, în scopul de a menține cel mai înalt grad operațional. De asemenea, determină ce modificări va trebui să faci clădirii pentru a se potrivi nevoilor tale.

3. Copii după toate contractele și documentele legale

Contractele includ toate acordurile de închiriere și de achiziție, de distribuție, acordurile subcontractante, contractele de vânzare, contractele de sindicat, contractele de muncă, precum și orice alte instrumente utilizate pentru funcționarea legală a activității. Evaluează inclusiv toate celelalte documente legale, cum ar fi declarații fictive de nume de afaceri, acte constitutive, mărci comerciale înregistrate, drepturi de autor, brevete, etc. Dacă ai în vedere să cumperi o afacere cu proprietate intelectuală de valoare, angajează un avocat să o evalueze. În cazul unui contract imobiliar de închiriere, trebuie să afli dacă acesta este transferabil, durata și termenii săi, precum și necesitatea obținerii acordului proprietarului pentru transfer.

4. Declarațiile fiscale pe ultimii trei ani

Mulți proprietari de afaceri mici folosesc firma pentru nevoi personale, cumpărând produse pe de uz personal, pe care le deduc apoi din cheltuielile companiei. Trebuie să folosești abilitățile analitice și expertiza contabilului tău pentru a determina care este valoarea financiară netă actuală a companiei.

5. Situațiile financiare pe ultimii trei ani

Evaluează aceste situații, inclusiv toate registrele și înregistrările financiare și compară-le cu declarațiile lor fiscale. Acest lucru este important, mai ales pentru determinarea capacității de câștig și profit a afacerii. Vânzările și raporturile de operare ar trebui să fie examinate cu ajutorul unui contabil familiarizat cu tipul de activitate pe care îl ai în vedere.

6. Registrele de vânzări

Deși vânzările vor fi înregistrate în situațiile financiare, ar trebui să evaluezi și registrele lunare de vânzări pentru ultimele 36 de luni sau mai mult. În cazul în care există mai multe tipuri de produse, separă vânzările pe categorii, precum și în funcție de metodele de plată - cash și credit de vânzări. Acesta este un indicator valoros al activității curente a afacerii și oferă o înțelegere a ciclurilor prin care poate trece aceasta.

7. Lista completă a obligațiilor

Consultă un avocat și un contabil pentru a examina lista de datorii și pentru a determina eventualele costuri și ramificații juridice. Află dacă proprietarul a folosit ca garanții activele firmei, cum ar fi echipamentele de capital sau conturile de creanțe, pentru a asigura credite pe termen scurt sau dacă există drept de retenție a activelor de către creditori, procese, sau alte pretenții.

8. Totalul creanțelor de încasări

Separă-le pe 30 de zile, 60 de zile, 90 zile și mai mult. Verificarea vârstei creanțelor este importantă, deoarece cu cât mai lungă perioada restantă, cu atât mai mică valoarea contului. Ar trebui să faci o listă cu primele 10 conturi și să verifici solvabilitatea acestora. Dacă clientul este solvabil și majoritatea conturilor restante sunt mai lungi de 60 de zile, o politică mai strictă de colectare a creditelor poate accelera colectarea creanțelor.

9. Toate conturile de plătit

Precum conturile de încasat, conturile de plătit ar trebui să fie defalcate pe 30 zile, 60 zile și 90 de zile. Acest lucru este important pentru a determina cât de bine circulă banii în companie. Pentru datorii mai vechi de 90 de zile, ar trebui să verifici relația cu creditorul și dacă a pus drept de gaj asupra activelor companiei.

10. Dezvăluirea datoriilor

Aceasta include toate notele restante, credite și orice alte datorii pe care le are afacerea. Verifică, de asemenea, dacă nu există nici o investiție în afara zonei de activitate. De asemenea, uită–te la nivelul creditelor către clienți.

11. Categorii de clienți

Dacă există o bază de date în care se ține evidența clienților, vei dori să știi caracteristici specifice ale portofoliului, cum ar fi: numărul de clienți noi, colaborările pierdute în ultimul an, perioadele de cumpărare cele mai aglomerate sau care este cel mai popular produs.

12. Strategiile de marketing

Cum obține proprietarul clienți? Oferă reduceri, face publicitate agresivă? Analizează reclamele sși postările de promovare, pentru a vedea tipul de imagine proiectat de afacere. Când te uiți la literatura de vânzare, pretinde că ești un potențial client al companiei. Reacția ta față de publicitatea firmei îți poate da o idee despre modul în care compania este percepută de către piață.

13. Costurile de publicitate

Analizează costurile de publicitate. De multe ori, e mai bine pentru o afacere să amâne profitul de la sfârșitul anului până la anul următor, cheltuind mulți bani pe publicitate în ultima lună a anului fiscal.

14. Controlul prețului

Evaluează listele de prețuri curente și programele de discount pentru toate produsele, data ultimei creșteri a prețurilor, precum și procentul de creștere. Poți chiar să te uiți la strategiile anterioare pentru a vedea cu ce procent au crescut prețurile și pentru a determina când care este cea mai bună perioadă pentru a face astfel de modificări. Aici, din nou, compară ceea ce vezi în afacere cu standardele din același domeniu.

15. Industria și istoria pieței

Trebuie să afli dacă vânzările din industrie, precum și în segmentul de piață au fost în creștere, scădere, sau au stagnat. Acest lucru este foarte important pentru a determina potențialul de profit în viitor.

16. Locația și zona de piață

Evaluează locația afacerii și zona de piață din jurul acesteia, printr-o analiză detaliată a zonelor comerciale din jurul locației, inclusiv a perspectivelor economice, demografice și concurențiale. Pentru o companie care oferă servicii, fă rost de o hartă a zonei de acoperire. Pe baza localizării diverselor conturi poți afla dacă există cerințe speciale pentru livrarea produsului, sau orice dificultăți de transport cu care se confruntă afacerea.

17. Reputația afacerii

Imaginea afacerii în ochii clienților și furnizorilor este extrem de importantă. Așa cum am menționat, imaginea acesteia poate fi un avantaj sau un dezavantaj. Intervievează clienții, furnizorii și banca, precum și proprietarii de alte întreprinderi din zonă pentru a determina reputația afacerii. Verifică informațile existente despre afacere pe internet și în social media.

18. Legături vânzător-client

Trebuie să afli dacă există clienți care au orice legături speciale cu actualul proprietar al afacerii. De cât timp există această colaborare? Ce procent din afacerile companiei este reprezentat de clientul special? Va rămâne clientul alături de companie, chiar și după schimbarea conducerii?

19. Salarii mărite artificial

Unele salarii pot fi nejustificat de mari sau poate există chiar angajați fictivi, care, desi apar pe statul de plată, nu lucrează de fapt pentru companie. Toate aceste posibilități trebuie atent analizate, întrucât pot pune în pericol viitorul firmei.

20. Lista angajaților actuali și organigrama

Angajații actuali, mai ales personalul cheie, reprezintă una dintre principalele valori ale oricărei companii. Pentru a înțelege nivelurile de responsabilitate și funcțiile subscrise, evaluează organigrama firmei. De asemenea, este necesar să analizezi practicile de administrare a firmei și să cunoști salariile tuturor angajaților, precum și durata și tipul contractelor de muncă. Examinează orice contract de management și detaliile planurilor de beneficii ale angajaților (împărțirea profitului, asigurări de sănătate, de viață și de accident; politici de vacanță), precum și orice posibile procese împotriva companiei.

21. Cerințele în privința sănătății și securității ocupaționale

Află dacă unitatea îndeplinește toate cerințele de securitate și sănătate la locul de muncă și dacă a fost inspectată. Vezi dacă vânzătorul ascunde ceva în această privință și dacă unele reglementări ale sănătății și securității ocupaționale ar putea să constituie un pericol la fața locului.

22. Asigurări

Stabilește ce tip de asigurare există pentru funcționarea afacerii și a tuturor proprietăților, precum și reprezentantul local al companiei și cuantumul primelor de acoperire. Unele companii nu au o asigurare suficientă și operează în condiții neadecvate. Investiția într-o afacere sub-asigurată înseamnă că ai putea pierde tot, în cazul unui eveniment major.

Ține cont de aceste 22 de lucruri oricând vei dori să faci o investiție, indiferent cât de mică sau mare. În plus, dacă încă n-ai găsit compania perfectă pentru tine, aruncă un ochi printre aceste afaceri de vânzare, precum și datele de contact ale brokerilor de afaceri.

Partenerii noștri
Image
Image
Image
Image