Idei de afaceri cu fonduri europene și sănătate multă

În 2014, România se clasa pe ultimul loc între țările europene în ceea ce privește practicarea activităților sportive, atât la nivel profesionist, cât și recreațional. Deși nu există statistici oficiale mai recente pe acest subiect, politicile publice nu încurajează dezvoltarea acestui segment de activitate. În școală, sportul este văzut ca acea materie obligatorie, dar inutilă pentru cei care nu au înclinații deosebite; în multe dintre familii, sportul cade din nou pe plan secund, fiind strict o activitate sezonieră (ski sau înot) sau o obligație îndeplinită cu greu. 

Totuși, ultimii câțiva ani relevă faptul că practicarea cu regularitate a unui sport începe să prindă teren și în România, în special pentru copii. Motivele acestui reviriment al mișcării organizate poate fi subiectul unui articol de sine stătător, așa că nu o să intrăm prea adânc pe acest teritoriu periculos. Totuși, este clar faptul că există o piață în creștere pentru centre educaționale care oferă cursuri de diverse activități sportive: karate, dans, gimnastică, schi, înot, tenis, fotbal, etc.. Așadar, dacă te bate gândul să deschizi un business în acest domeniu, află că ești pe drumul cel bun! 

Investiția

În primul rând și cel mai important este să decizi cine își va asuma rolul de instructor. Dacă acesta vei fi chiar tu - felicitări! - ai scăpat de cel puțina una dintre provocările asociate deschiderii unei afaceri. 

Totuși, dacă preferi să rămâi doar în rolul de manager, va trebui să găsești un instructor acreditat și disponibil, căruia să îi oferi un salariu competitiv, în schimbul unor servicii de înaltă calitate. Această misiune se poate dovedi deosebit de dificilă, pentru că profesorii sau instructorii de activități sportive nu sunt foarte numeroși și mulți dintre ei au deja alte angajamente. Nu te descuraja însă, sigur vei găsi persoana potrivită!

Apoi, vei avea nevoie de un spațiu potrivit pentru tipurile de activități pe care îți propui să le desfășori. Dimensiunea și tipul acestuia depinde, desigur, de specificul sportului pe care te vei axa, însă există un numitor comun: cu siguranță nu te vei putea descurca cu un spațiu mic. Sportul - oricare ar fi el - presupune, prin excelență, libertate de mișcare, așa că ia-ți gândul de la a desfășura o asemenea activitate în 30 de metri pătrați.

În fine, va trebui să iei în calcul un buget legat de echipamentul necesar desfășurării antrenamentelor și o sumă lunară pe care va trebui să o investești în marketing.

Totuși, o asemenea idee de afacere îți poate deschide mai multe posibilități. Odată ce copiii ți-au trecut pragul, ai posibilitatea de a le oferi mai mult decât sport. Poți organiza ateliere de dezvoltare personală, poți integra activități artistice, momente de meditație ghidată sau diverse workshop-uri legate de materiile de la școală. Astfel, vei reuși să oferi copiilor mai mult decât beneficiile unei activități sportive susținute, ci îi vei ajuta să își dezvolte cogniția și modalitatea în care se autopercep. 

Dacă te pasionează sportul, o asemenea idee de afacere este cu siguranță câștigătoare pentru tine. Deși investiția nu este neapărat foarte mică, un astfel de demers se situează undeva la mijlocul spectrului ieftin-scump. Partea bună este că poți accesa anual fonduri destinate antreprenoriatului, care te vor ajuta financiar, precum și organizatoric. Îți vei crea un business plan bine definit și, vrând-nevrând, va trebui să te ții de el!

Exemple din România: Sunny Kids (Brașov), Oxigen Sport (București), Pahumi (Cluj)

Pandemia - aliat sau inamic al ideilor de afaceri deschise cu fonduri europene?

Pandemia ne-a luat pe toți prin surprindere - oameni, firme private și instituții de stat, deopotrivă. Vestea mai puțin bună este că șansele ca o astfel de afacere să funcționeze la capacitate maximă și în contextul măsurilor de distanțare socială sunt minime. Cu siguranță, nu își vei pierde clienții, însă vei fi nevoit să organizezi cursurile în aer liber sau online, iar în sală, doar cu un număr mai mic de copii. Partea bună este că afacerile care funcționează prin programele de tip Start Up Nation sunt puse la adăpost din punct de vedere financiar, cel puțin în primii doi ani de funcționare.