1. Perspectiva de a cumpara o afacere

De obicei, cand cineva se gandeste sa inceapa o afacere, se gandeste sa porneasca de la zero – dezvoltand propriile idei si construind compania de jos. Dar sa porniti de la zero prezinta unele dezavantaje distincte, inclusiv dificultatea construirii unei baze de clienti, marketing-ul noi afaceri, angajarea personalului, si stabilirea fluxului de numerar … toate fara un istoric sau reputatia de a merge mai departe.

Cumpararea unei afaceri deja existente

In cele mai multe cazuri, cumpararea unei afaceri deja existente este mai putin riscanta decat sa porniti de la zero. Atunci cand cumparati o afacere, preluati o operatiune care deja genereaza flux de numerar si profit. Aveti o baza de clienti stabilita, reputatie, si angajati care sunt familiarizati cu toate aspectele afacerii. Si nu trebuie sa reinventati roata – infiintand noi proceduri, sisteme, si politici – deoarece o formula de succes pentru derularea afacerii a fost deja pusa in aplicare.

Ca dezavantaj, cumpararea unei afaceri este de multe ori mai costisitoare decat sa porniti de la zero. Cu toate acestea, este mai usor sa obtineti finantare pentru a cumpara o afacere existenta decat sa incepeti una noua. Se sugereaza ca un cumparator ar trebui sa fie gata sa plateasca de la 50% pana la 70% din pretul afacerii in numerar si sa finanteze suma ramasa. Bancherii si investitorii, in general, se simt mai comfortabil sa se implice intr-o afacere care are deja un istoric dovedit. In plus, cumpararea unei afaceri va poate oferi drepturi legale valoroase, cum ar fi brevetele sau drepturile de autor, care se pot dovedi foarte profitabile. Bineinteles, nimic nu e sigur, si cumpararea unei afaceri existente nu este o exceptie. Daca nu sunteti atent, va puteti trezi cu un inventar invechit, angajati necooperanti, sau metode de distribuire depasite. Pentru a fi sigur ca faceti cea mai buna alegere atunci cand cumparati o afacere existenta, urmati acesti pasi:

Alegerea corecta

Cumpararea afacerii perfecte incepe cu alegerea tipului potrivit de afacere pentru dvs. Cel mai bun start este cautarea unei industrii cu care sunteti familiar si pe care o intelegeti. Ganditi-va mult si bine despre tipurile de afaceri care va intereseaza si care se potrivesc cel mai bine abilitatilor si experientei dvs. De asemenea, luati in considerare dimensiunea afacerii pe care o cautati, si anume angajatii, numarul de locatii, si vanzari. Apoi, alegeti zona geografica in care vreti sa aveti o afacere. Evaluati forta de munca si costurile necesare afacerii in acea zona, inclusiv salariile si taxele, pentru a fi sigur ca sunt acceptabile pentru dvs. Odata ce ati ales o regiune si o industrie care va intereseaza, investigati fiecare afacere din zona care indeplineste cerintele dvs. Incepeti prin a citi sectiunea “Afaceri de Vanzare” de pe aceasta pagina web. Tineti minte, doar pentru ca o afacere nu este listata, nu inseamna ca nu este de vanzare. Vorbiti cu proprietarii de afaceri din industrie; multi dintre ei s-ar putea sa nu aiba afacerile lor de vanzare, dar ar lua in considerare sa le vanda daca le faceti o oferta. Puneti-va conectiile si contactele de business in folosinta, si s-ar putea sa auziti de alte afaceri bune.

O analiza mai atenta

Indiferent daca utilizati un broker sau mergeti singur, veti dori in mod sigur sa formati o “echipa de achizitie” –  contabilul, si avocatul Dvs. – pentru a va ajuta. Acesti consilieri sunt esentiali pentru ceea ce se numeste “due diligence”, adica revizuirea si verificarea tuturor informatiilor relevante legate de afacerea pe care vreti sa o achizitionati. Cand due diligence e gata, veti sti exact ce cumparati si de la cine. Analiza preliminara incepe cu cateva intrebari de baza: De ce este aceasta afacere de vanzare? Care este perceptia generala a industriei si a afacerii, si care sunt perspectivele pentru viitor? Afacerea detine – sau poate detine – cota de piata suficienta pentru a ramane profitabila? Sunt materii prime necesare din abundenta? Cum s-a schimbat produsul sau liniile de servicii ale companiei in timp?

De asemenea, trebuie sa evaluati reputatia si puterea relatiilor de afaceri ale companiei. Vorbiti cu clientii, furnizorii, si vanzatorii existenti despre relatia lor cu afacerea. Contactati asociatiile industriale, agentiile de raportare Juridica-Financiara pentru a va asigura ca nu exista plangeri impotriva acestei afaceri. Verificati informatiile existente despre companie pe www si Social Media.

In cazul in care afacerea inca arata promitator dupa analiza preliminara, echipa dvs. de achizitie ar trebui sa inceapa examinarea veniturilor obtinute de afacere si pretul cerut. Indiferent ce metoda ati folosit pentru a determina pretul de piata corect al afacerii, evaluarea afacerii trebuie sa ia in considerare aspecte cum ar fi starea de sanatate financiara a afacerii, istoria profiturilor, si potentialul de crestere, precum si bunurile netangibile (de exemplu, marca si pozitia pe piata).

Pentru a va face o idee despre profiturile anticipate ale companiei si a necesitatilor financiare viitoare, cereti proprietarului de afaceri si/sau contabililor sai sa va arate: bilanturi, declaratii de venit, declaratii de flux de numerar, declaratii fiscale din ultimii trei ani. Acestia sunt toti indicatorii cheie ai sanatatii afacerii. Aceste documente va vor ajuta sa efectuati o analiza financiara care va scoate in evidenta posibilele probleme existente si, de asemenea, va furniza o analiza mai atenta la o gama larga de informatii mai putin tangibile.

Aceasta este o decizie si o investitie majora. Cu atat de mult in joc, este esential sa va pregatiti in mod corespunzator, sa va educati pentru aceasta calatorie, si sa faceti pasii necesari pentru a va asigura ca luati toate deciziile corecte pe parcurs.

O alta provocare majora este faptul ca marea majoritatea a cumparatorilor fac aceasta pentru prima data. Confruntati cu necesitatea de a lua decizii cruciale una dupa alta, ei devin coplesiti si frustrati, iar in curand parasesc proiectul.

Asa cum Thomas Edison a spus odata: “Exista intotdeauna o modalitate de a face ceva mai bine … gasiti-o!”

Cei sase pasi spre succes:

  1. Alocati-va un termen limita pentru cumpararea unei afaceri (nu doar “cautati” una).
  2. Alocati timp in fiecare zi pentru a lucra la acest proiect.
  3. Organizati-va finantele.
  4. Incercati sa determinati tipul de afacere care va prospera cu calitatile si calificarile dvs. si nu va suferi cu slabiciunile dvs.
  5. Solicitati sfaturi profesionale de la un Business Broker. In multitudinea de decizii cruciale pe care le aveti de luat in acest domeniu nou si foarte complex, acestia pot ajuta cu cunostintele lor, cu o metodologie de a rezolva toate situatile si eventualele probleme care vor aparea pe parcurs.
  6. Daca nu aveti o experienta bogata in cumpararea de afaceri, atunci educati-va despre acest proces. Cand vine vorba de a investi in viitorul dvs, nu puteti sti niciodata prea mult!

8 pași către succes!

Meniu

Hai in clubul premium


Devino membru premium si pomoveaza-ti afacerile! Prin apartenenta in clubul privilegiat al acestora, clientii tai sunt doar la un click distanta!

Abonare la newsletter

Fiti la curent cu cele mai noi stiri si informatii!