Intrebări pe care cumpărătorii ar trebui sa le puna

Daca va ganditi serios sa cumparati o afacere, atunci trebuie sa fiti pregatit sa puneti intrebari pertinente vanzatorului. Fiecare tranzactie de transfer a unei afaceri este unica, dar exista intrebari de rutina si preocupari comune pe care aproape fiecare cumparator potential le are.

Care este motivul vanzarii afacerii?

Este perfect acceptabil pentru un cumparator daca afacerea se vinde din cauza pensionarii proprietarului, relocarii, sau a unui deces in familie. Nu este necesar ca o afacere sa se vanda pentru ca nu mai merge; exista multe alte motive. Totusi, trebuie sa aflati daca nu cumva motivul este ca afacerea este in declin sau se confrunta cu ceva obstacole. Odata ce ati aflat adevaratul motiv pentru care afacerea se vinde, ii puteti vedea adevaratul potential ca eventuala investitie utila. In US, o afacere se vinde, in medie, o data la 8 ani. Este perfect normal.

Este afacerea buna?

Acesta este un lucru pe care dvs., cumparatorul, va trebui il va stabiliti singur. Aveti cunostintele si abilitatile necesare de a conduce afacerea cu succes? Este in domeniul de activitate dorit si in locatia potrivita? Aveti mijloace financiare pentru a face achizitia acestei afacei? Produce profitul necesar sau are potentialul de a o face? Daca raspundeti pozitiv la aceste intrebari si la altele de genul acesta, atunci afacerea este buna pentru dvs.

Este afacerea profitabila?

Acesta este una dintre cele mai importante intrebari: daca afacerea este profitabila sau nu. Ascultati ce spune vanzatorul, dar apoi cereti hartiile necesare pentru a dovedi afirmatiile sale. Daca nu aveti cunostintele necesare sa analizati aceste hartii, cereti ajutorul contabilului sau unei persoane care poate „traduce” aceste harti pentru dvs. Niciodata nu mergeti pe presupunerea ca totul este bine; verificati. De asemenea, observati daca afacerea a avut o tendinta sanatoasa de crestere a veniturilor si daca aceasta crestere tinde sa se mentina.

Daca afacerea nu are profit, poate totusi avea o valoare pentru dvs. Ati observat schimbarile necesare pentru profitabilitate, aveti nevoie de locatie, de utilaje, de angajati, de eventualele proprietati intelectuale, sau de brand. Faceti vanzatorului o oferta cu un pret generat de valoarea acestora pentru dvs.

Care este pozitia sa pe piata?

Aflati daca afacerea este pozitionata in mod unic pe piata, daca ofera produse sau servicii care o diferentiaza de concurenti. Analizati prospectiva produselelor/servicilor si proceselelor operationale pentru a evalua capacitatea afacerii de a-si pastra pozitia pe piata.

Este pretul corect?

Un cumparator inteligent va cere dovezi detaliate care sa valideze informatiile pe care le prezinta vanzatorul, inclusiv felul in care acesta a determinat pretul de vanzare al afacerii. Pentru a va asigura ca achizitionarea unei afacerii este o investitie solida, trebuie sa fiti sigur ca nu platiti mai mult decat merita. Sunt mai multe metode de evaluare, deci ar fi bine sa apelati la un ajutor profesional, si acesta poate fi oferit de un business broker.

Are aceasta afacere angajati cu experienta?

O afacere cu personal de inalta calificare si cu experienta poate face diferenta pentru dvs., pentru ca acesti angajati pe baza de contract, care vor ramane cu afacerea pentru o anumita perioada de timp, ofera stabilitate si continuitate afacerii dupa vanzare. Aceasta este o valoare adaugata care face preluarea unei afaceri existente foarte atractiva.

Are afacerea o baza de clienti stabilita?

O baza de clienti stabilita care va ramane cu afacerea dupa vanzarea acesteia este un alt argument puternic pentru a cumpara o afacere existenta. Aceasta demonstreaza ca o afacere este bine stabilita pe piata sa, cu un grup loial de clienti. Marea majoritate a afacerilor start-up au probleme chiar de la inceput pentru ca s-a subestimat costul de achizitie al unui client nou.

Poate fi finantata afacerea?

Obtinerea finantarii necesare de la o banca poate fi o provocare, dar nu imposibil. Depinde foarte mult de istoricul afacerii pe care o cumparati si de calificarea dvs. de a obtine acest imprumut.  Acest lucru ii lasa totusi vanzatorului doua alte optiuni: va reduceti pretul dorit sau va lucra cu cumparatorul pentru a va depasi provocarile financiare. Finantarea vanzatorului este ceva normal, deoarece acestia isi dau seama ca asa sporesc numarul potential de cumparatori si le permite sa obtina un pret mai bun.

Se poate transfera contractul de inchiriere al spatiului?

Daca afacerea se bazeaza pe locatia sa, contractul de leasing al spatiului este un factor critic. Inainte de a merge mai departe, verificati termenii contractului de leasing, daca se poate face transferul acestuia la un nou chirias. Pot exista unele conditii, cum ar fi garantiile personale, care nu va sunt favorabile. In cazul in care contractul de inchiriere nu poate fi atribuit noului proprietar al afacerii, aflati ce este necesar pentru ca noul proprietar sa fie aprobat pentru un nou contract de inchiriere.

 

  1. Exista complicati ascunse?

Intrebati vanzatorul daca sunt ceva probleme de care ar trebuie sa stiti. Acestea vor fi, cel mai probabil, descoperite oricum in timpul procesului de due diligence, deci ar fi mai bine sa fie deschisi cu dvs. si sa va spuna de la inceput despre ele. Acest mod de abordare va poate salva timp. Aceste tipuri de probleme pot include datorii legale, probleme financiare, probleme legate de relatiile de munca, un istoric slab pentru clienti, sau orice alte riscuri care afecteaza cumpararea afacerii.

Cumparatori

Meniu

Hai in clubul premium


Devino membru premium si pomoveaza-ti afacerile! Prin apartenenta in clubul privilegiat al acestora, clientii tai sunt doar la un click distanta!

Abonare la newsletter

Fiti la curent cu cele mai noi stiri si informatii!