4. Determinarea valorii afacerii

Mai in gluma mai in serios, valoarea afacerii dvs este valoarea care poate fi absorbita de piata, de un potential cumparator. Dar determinarea unui asemenea pret nu este usoara. Exista mai multe metode de evaluare a unei afaceri, variind de la active (patrimoniu) pana la profiturile viitoare. Desigur, nici o metoda nu poate fi utilizata in mod izolat; piata actuala, tendintele economice, si alte intreprinderi similare care s-au vandut trebuie luate in considerare.

Mai jos sunt descrise 3 metode care sunt folosite cel mai des:

1) Abordare bazata pe Patrimoniu (Asset-based approach)

O abordare bazata pe patrimoniu este un tip de evaluare a afacerii care se concentreaza asupra valorii patrimoniului net al unei companii, sau valoarea justa de piata a activelor sale totale minus totalul pasivelor sale. Abordarea bazata pe patrimoniu, practic, reprezinta cat ar costa sa se recreeze afacerea. Exista loc de interpretare in abordarea bazata pe patrimoniu in ceea ce priveste modul in care se masoara valoarea elementelor luate in calcul.

Exemplu simplu al stabilirii unui pret de vanzare bazat pe patrimoniu: sa presupunem ca vreti sa cumparati o Pizzerie. Lista vanzatorului ar putea arata astfel:

  • Echipamente: 80.000 RON
  • Inventar: 2.000 RON
  • Masina de livrare: 15.000 RON
  • Facturi neincasate: 4.000 RON
  • Furnizori neplatiti: -2.000 RON
  • Marca comerciala (Trademark): 10.000 RON
  • Fond commercial (Goodwill): 10.000 RON

Total: 119.000 RON

Uitandu-va la acest exemplu, puteti vedea cu usurinta cat de repede ceva care suna atat de simplu poate deveni foarte complicat.

De unde se stie, de exemplu, ca fondul comercial al companiei (Goodwill) este in valoare de 10.000 RON? Si chiar daca vanzatorul crede aceasta, cum va dovedi ca o astfel de valoare este reala?

Acesta este unul dintre motivele pentru care este intelept sa se caute ajutor profesional pentru a va ajuta cu evaluarea afacerii.

2) Abordare bazata pe profitul generat (Earning value approaches)

Acesta metoda de evaluare a afacerii se bazeaza pe ideea ca adevarata valoare a unei companii consta in capacitatea sa de a produce profit in viitor. Abordarea cea mai obisnuita este stabilirea valorii pe baza profiturilor generate in anii anteriori.

Cu aceasta abordare, o evaluare determina un nivel asteptat al fluxului de numerar pentru companie folosind evidentele anterioare de castiguri si multiplica fluxurile de numerar asteptate cu un factor de capitalizare. Factorul de capitalizare este rata de recuperare pe care un cumparator rezonabil o asteapta de la investitie, precum si o masura a riscului ca profiturile preconizate vor fi sau nu atinse.

O alta abordare in evaluare este cazul in care, in loc de o medie a castigurilor din trecut, o medie a tendintei estimate in castigurile viitoare este utilizata si aplicata la factorul de capitalizare.

Rata de capitalizare poate fi:

  • Pentru o afacere bine stabilita, cu o istorie de castiguri puternice si o cota de piata buna, s-ar putea lua in considerare o rata de capitalizare de 12% pana la 20%.
  • Pentru o afacere nedovedita intr-o piata volatila, exista tendinta de a se folosi rate de capitalizare mult mai mari, sa zicem 25% pana la 50%.

Daca folosim exemplul de la prima metoda, Pizzeria care a fost evaluata cu aceasta metoda la 119.000 RON, considerand ca poate dovedi un profit anual de 50.000 RON si are o rata de capitalizare de 33.33%, poate fi vanduta cu 150.000 RON. Deci, pretul de vanzare poate fi mult mai mare daca este sustinut de un profit pe masura.

3) Combinatie intre Patrimoniu si profitul generat  

Daca folosim acelasi exemplu cu Pizzeria si adaugam la patrimoniul afacerii cladirea in care aceasta isi desfasoara activitatea, cu o valuare de 250.000 RON, atunci pretul de vanzare al afacerii ar putea fi de 400.000 RON (250.000 RON cladirea + 150.000 RON afacerea)

Exista si variantele in care cumparatorul nu vrea sa cumpere cladirea sau vanzatorul nu vrea sa vanda si cladirea. In acest caz, afacerea poate fi evaluata folosind prima sau a doua metoda de determinare a valorii afacerii, cu conditia ca vanzatorul si cumparatorul sa incheie un contract de inchiriere al spatiului necesar pentru desfasurarea activitatii Pizzeriei.

Daca este posibil si nu este prea costisitor, obtineti o evaluare a afaceri folosind oameni specializati in acest domeniu. Oricine poate evalua o afacere, dar o evaluare a afacerii efectuata de catre un profesionist va fi privita mai favorabil de catre potentialii cumparatori si s-ar putea sa salveze timp si bani mai tarziu cand va trebuie sa negociati pretul de vanzare cu un acestia.

Vânzarea afacerii in 8 pași

Meniu

Hai in clubul premium


Devino membru premium si pomoveaza-ti afacerile! Prin apartenenta in clubul privilegiat al acestora, clientii tai sunt doar la un click distanta!

Abonare la newsletter

Fiti la curent cu cele mai noi stiri si informatii!