Calculator

Calculator

evalueaza o afacere

5. Cum se Evalueaza o Afacere de Vanzare

Evaluarea cu precizie a unei afaceri mici sau mijlocii este adesea cea mai dificilă parte a procesului pentru potențialii cumpărători de afaceri. Cu toate acestea, nu trebuie să fie o operațiune copleșitoare sau de neînțeles. Mai presus de toate, trebuie să realizați că evaluarea este o artă, nu o știință. În calitate de cumpărător, rețineți că “prețul solicitat” NU este prețul de cumpărare. Destul de des, acest preț nu reprezintă ceea ce afacerea merită cu adevarat.

Firește, o evaluare făcută de un cumpărător este, de obicei, destul de diferită de ceea ce vânzătorul consideră că afacerea sa merită. Vânzătorii sunt atașați emoțional de afacerea lor. Ei adaugă de multe ori la calcularea valorii afacerii anii lor grei de muncă necesari ridicării acesteia. Din păcate, acesta nu este un factor care să fie adăugat în ecuație.

Provocarea pentru dvs., cumpărătorul, este de a formula o evaluare cât mai exactă care va oferi o recuperare acceptabilă a investiției dvs.

Există mai multe modalități de a calcula valoarea unei afaceri:

  • Valoarea activelor: se calculează valoarea tuturor activelor unei companii și se ajunge la prețul corespunzător.
  • Valoarea de lichidare: se stabilește valoarea activelor societății dacă ar fi obligată să le vândă într-o perioadă scurtă de timp (de regulă, mai puțin de 12 luni).
  • Se poate folosi, ca referință, prețul de vânzare al altor companii “asemănătoare”, utilizat ca un multiplu al fluxului de numerar sau al unui procent din venituri.
  • Un multiplu al veniturilor: venitul unei afaceri este supus unui anumit multiplu pentru a ajunge la un preț de vânzare.

Să le analizăm pe fiecare pentru a determina care este mai bun pentru achiziția dvs.:

  1. Evaluarea bazată pe valoarea activelor nu funcționeaza pentru achizițiile de intreprinderi mici. Activele sunt folosite pentru a genera venituri și nimic mai mult. Dacă o afacere are o valoare mare investita în active, dar nu prea face profituri, cât de valoroasă este întreaga afacere? Dimpotrivă, dacă o afacere are active limitate, cum ar fi computere și echipamente de birou, dar face un profit considerabil, nu merită mai mult?
  2. Metoda în care se folosește ca referință prețul de vânzare al altor companii  este prea generală, deoarece este greu să găsiți două afaceri care sunt exact la fel. Evaluarea trebuie facută pe baza a ceea ce, în calitate de cumpărător, vă așteptați în mod rezonabil a fi profitul acestei afaceri, atâta timp cât viitorul afacerii este reprezentativ pentru datele financiare istorice anterioare. Cu toate acestea, această metodă este buna pentru a începe o evaluare, dar este un pic prea generală pentru a fi singura metodă de evaluare.
  3. Metoda Multiplă este în mod clar calea de urmat. Probabil ați auzit despre afacerile care se vând cu “un multiplu x al profitului”. Totuși, profitul poate fi destul de subiectiv, fiind afectat de o mulțime de factori. Când cumpără o afacere mica, fiecare cumpărător dorește să știe cât câștig (nu profit) se poate astepta să facă din afacere. Prin urmare, coeficientul cel mai eficient de utilizat ca baza de calcul este cunoscut sub numele de “Câștiguri Efective ale Vânzătorului” (Seller’s Discretionary Earnings).

Câștiguri Efective ale Vânzătorului (SDE) este suma totală pe care va puteți aștepta să o aveți la dispoziție de la afacere pe bază a ceea ce a generat afacerea în trecut. Câștiguri Efective ale Vânzătorului nu este fluxul de numerar (Cash Flow)! Cu toate acestea, uneori se mai întâlnește și sub denumirea de Seller’s Discretionary Cash Flow (SDCF).

Teoria din spatele coeficientului „Câstiguri Efective ale Vânzătorului” (SDE) este de a lua profiturile afacerii, plus salariul și beneficiile proprietarului, și apoi să adaugați înapoi cheltuielile indirecte. Cu alte cuvinte, EBITDA (profit înainte de dobândă, taxe, depreciere și amortizare) + salariul și beneficiile proprietarului. Apoi, se aplică acestei cifre un coeficient de multiplicare, bazat pe o varietate de factori, și astfel se stabilește o evaluare.

Istoria a arătat ca această metodă, deși nu este perfectă, este cea mai eficientă modalitate de a stabili baza de evaluare a unei întreprinderi mici.

Care este coeficientul de multiplicare?

De obicei, întreprinderile mici și mijloci se vor vinde de la 1 până la 5 x „Câștigurile Efective ale Vânzătorului” (SDE). Cum puteți determina care este coeficientul de multiplicare pe care să îl aplicați?

SDE x 1. Este mai mult pentru acele afaceri în care vânzătorul este “afacerea”. Cu alte cuvinte, “când pleacă vânzătorul, pleacă și clienții”. Ca exemplu, afacerile de consultanță, a practicilor profesionale și a întreprinderilor individuale.

SDE x 3. Întreprinderile care au un istoric puternic, clienți repetativi, modelul istoric al creșterii, au mai mult de 3 ani în afacere, poate cu ceva proprietăți intelectuale (IP), sau cu un teritoriu exclusiv, o industrie în creștere, etc.

Aproape toate intreprinderile mici se vor vinde în intervalul de 1 pana la 3 x SDE. Desigur, aceasta este o gama foarte largă…

De asemenea, cifra totală a SDE va afecta multiplul. Pe măsură ce SDE crește, la fel va fi și multiplu. De exemplu, pentru o afacere dintr-un anumit domeniu cu un SDE de 200.000 Euro, este probabil să se folosească un multiplu de 3, dar una comparabilă din același domeniu cu un SDE de 500.000 Euro sau 1.000.000 Euro poate valora un multiplu de 4 sau 5.

O ultimă variabilă destul de des întâlnită se referă la stabilitatea în viitor a afacerii. Aceasta poate fi dată de calitatea și durata contractelor încheiate cu diverși beneficiari, locația, unicitatea produsului, un brand de renume, etc.

Alte reguli pentru a stabili mai multe:

De asemenea, doriți să calculați recuperarea investiției (ROI) pe care va puteți astepta să o obțineți atunci când cumpărați o afacere. Dacă investiți în proprietați imobiliare pentru închiriat, ceea ce reprezintă o investiție solidă și stabilă, o recuperare a investiției (ROI) de 10% ar putea să fie bună. De fapt, atunci când piața imobiliară este în creștere, poate scădea la 5% și totuși investitorii încă sunt multumiți.

Cumpărarea unei afaceri este în mod clar un “risc mai mare”, deci este necesară o recuperare a investiției (ROI) mai rapidă, deci un procentaj mai mare. Un ROI de 25% a investiției dvs. ar trebui să fie minim, și puteți, dacă negociați bine, să obțineti până la 35%  sau chiar 50%.

Daca nu ați făcut asta niciodată:

  • Daca nu știți cum să citiți un bilant contabil, atunci învățați sau gasiți pe cineva să vă ajute. Este important pentru acest proces. Lucrați cu contabilul dvs., daca este necesar, pentru a determina SDE sau EBITDA. Fiți atent în privința valorilor pe care le adăugați. Asigurați-vă că orice beneficii adaugate înapoi nu sunt necesare pentru a opera afacerea, deci vor continua să fie cheltuieli și după ce preluați dvs. afacerea. Calculați un multiplu în fereastră de 1-3 ori pe baza punctelor forte și a punctelor slabe ale afacerii. Rețineți ca multiplul va crește împreună cu SDE. Determinați nivelul investiției și o recuperare a acesteia (ROI) acceptabilă. Întelegeți că aceaste valoari pot fi puțin schimbate în funcție de ceea ce simtiți dvs. despre afacere.  Dacă afacerea este potrivită pentru dvs., puteți plăti un pic mai mult decât credeți ca valorează dar, totuși, nu exagerați.

Evaluări profesionale: aveți nevoie de ele?

Pentru majoritatea întreprinderilor mici, angajarea unui profesionist pentru a efectua o evaluare nu este necesară. Nu risipiți timp sau bani pentru a obține o evaluare profesională; lasați vânzătorul să facă acest lucru dacă o dorește.

Totuși depinde de valoarea afacerii și complexitatea evaluarii.

Important:

  • Amintiți-vă că evaluarile nu o baza foarte exactă; sunt subiective.
  • Utilizați o varietate de metode.
  • SDE reprezintă numărul pe care să se bazeze multiplicarea dvs.
  • Descoperă modul în care vânzătorul a stabilit prețul solicitat.
  • Până la urmă, evaluarea este personală deci, cât valoarează afacerea pentru dvs.?
  • Cel mai important: niciodată nu cumpărăți o afacere doar pentru ca prețul este potrivit; în primul rând, fiți sigur că afacerea în sine este potrivită pentru dvs.!

8 pasi catre succes!

Meniu

Hai in clubul premium


Devino membru premium si pomoveaza-ti afacerile! Prin apartenenta in clubul privilegiat al acestora, clientii tai sunt doar la un click distanta!

Abonare la newsletter

Fiti la curent cu cele mai noi stiri si informatii!