Calculator

Calculator

evalueaza o afacere

1. Perspectiva de a Cumpara o Afacere

De obicei, când cineva se gândește să înceapă o afacere, se gândește să o pornească de la zero – dezvoltând propriile idei și construind compania de jos. Dar să pornesti de la zero prezintă unele dezavantaje distincte, inclusiv dificultatea construirii unei baze de clienți, marketing-ul noii afaceri, angajarea personalului, și stabilirea fluxului de numerar … toate fără un istoric sau reputația de a merge mai departe.

Cumpararea unei afaceri deja existente

În cele mai multe cazuri, cumpararea unei afaceri deja existente este mai puțin riscantă decât să pornesti de la zero. Atunci când cumperi o afacere, preiei o operațiune care deja generează flux de numerar și profit. Ai o bază de clienți stabilită, reputație, și angajati care sunt familiarizati cu toate aspectele afacerii. Si nu trebuie sa reinventezi roata – înființând noi proceduri, sisteme, și politici – deoarece o formulă de succes pentru derularea afacerii a fost deja pusă în aplicare.

Ca dezavantaj, cumpararea unei afaceri este de multe ori mai costisitoare decât să pornesti de la zero. Cu toate acestea, este mai ușor să obții finanțare pentru a cumpăra o afacere existentă decât să începi una nouă. Se sugerează ca un cumpărător ar trebui să fie gata sa plătească de la 50% până la 70% din prețul afacerii în numerar și să finanțeze suma rămasă. Bancherii și investitorii, în general, se simt mai confortabil să se implice într-o afacere care are deja un istoric dovedit. În plus, cumpararea unei afaceri iti poate oferi drepturi legale valoroase, cum ar fi brevetele sau drepturile de autor, care se pot dovedi foarte profitabile. Bineințeles, nimic nu este sigur, și cumpararea unei afaceri existente nu este o excepție. Dacă nu esti atent, te poti trezi cu un inventar învechit, angajați necooperanți, sau metode de distribuire depășite. Pentru a fi sigur că faci cea mai buna alegere atunci când cumperi o afacere existentă, urmeaza acești pași:

Alegerea corectă

Cumpararea afacerii perfecte începe cu alegerea tipului potrivit de afacere pentru tine. Cel mai bun punct de pornire este căutarea unei industrii cu care esti familiar și pe care o înțelegi. Gândeste-te la tipurile de afaceri care te interesează și care se potrivesc cel mai bine abilităților și experienței tale. De asemenea, ia în considerare dimensiunea afacerii pe care o cauți, și anume angajații, numărul de locații, și vânzări. Apoi, alege zona geografica în care vrei să ai o afacere. Evalueaza forța de muncă și costurile necesare afacerii în acea zona, inclusiv salariile și taxele, pentru a fi sigur că sunt acceptabile pentru tine. Odată ce ai ales o regiune si o industrie care te interesează, investigheaza fiecare afacere din zonă care îndeplinește cerințele tale. Începe prin a citi secțiunea “Afaceri de Vânzare” de pe această pagina web. Ține minte, doar pentru că o afacere nu este listată, nu înseamnă că nu este de vânzare. Vorbeste cu proprietarii de afaceri din industrie; mulți dintre ei s-ar putea să nu aibă afacerile lor de vânzare, dar ar lua în considerare să le vândă dacă le faci o ofertă. Puneți conecțiile și contactele de business în folosință, și s-ar putea să afli de alte afaceri bune.

O analiză mai atentă

Indiferent dacă folosesti serviciile unui un broker sau nu, vei dori în mod sigur să formezi o “echipă de achiziție” –  contabilul, și avocatul tau – pentru a te ajuta. Acești consilieri sunt esențiali pentru ceea ce se numește “due diligence“, adică revizuirea și verificarea tuturor informațiilor relevante legate de afacerea pe care vrei să o achiziționezi. Când due diligence este gata, vei ști exact ce cumperi și de la cine. Analiza preliminară începe cu câteva întrebări de bază: De ce este această afacere de vînzare? Care este percepția generală a industriei și a afacerii, și care sunt perspectivele pentru viitor? Afacerea deține – sau poate deține – cotă de piața suficientă pentru a rămâne profitabilă? Sunt materii prime necesare din abundență? Cum s-a schimbat produsul sau liniile de servicii ale companiei în timp?

De asemenea, trebuie să evaluezi reputația și relațiile de afaceri ale companiei. Vorbeste cu clienții, furnizorii, și vânzătorii existenți despre relația lor cu afacerea. Contacteaza asociațiile industriale, agențiile de raportare juridică-financiară pentru a te asigura că nu există plângeri împotriva acestei afaceri. Verifica informațiile existente despre companie pe www și Social Media.

În cazul în care afacerea înca arată promițator după analiza preliminară, echipa ta de achiziție ar trebui să înceapă examinarea veniturilor obținute de afacere și prețul cerut. Indiferent ce metodă ai folosit pentru a determina prețul de piața corect al afacerii, evaluarea afacerii trebuie să ia în considerare aspecte cum ar fi: starea de sănătate financiară a afacerii, istoria profiturilor, și potențialul de creștere, precum și bunurile netangibile (de exemplu, marca și poziția pe piața).

Pentru a-ti face o idee despre profiturile anticipate ale companiei și a necesităților financiare viitoare, cere proprietarului de afaceri și/sau contabililor săi să iti arate bilanțuri, declarații de venit, declarații de flux de numerar, declarații fiscale din ultimii trei ani. Aceștia sunt toți indicatorii cheie ai sănătății afacerii. Aceste documente te vor ajuta să efectuezi o analiză financiară care vă scoate în evidență posibilele probleme existente și, de asemenea, va furniza o analiză mai atenta la o gamă largă de informații mai puțin tangibile.

Aceasta este o decizie și o investiție majoră. Cu atât de mult în joc, este esențial să te pregatesti în mod corespunzător, să te educi pentru această călătorie, și să faci pașii necesari pentru a te asigura că iei toate deciziile corecte pe parcurs.

O altă provocare majoră este faptul că marea majoritatea a cumpărătorilor fac aceasta pentru prima dată. Confruntați cu necesitatea de a lua decizii cruciale una după alta, ei devin copleșiți și frustrați, iar în curând părăsesc proiectul.

Așa cum Thomas Edison a spus odată: “Există întotdeauna o modalitate de a face ceva mai bine … gaseste-o!”

Cei șase pași spre succes:

  1. Aloca-ti un termen limită pentru cumpărarea unei afaceri (nu doar “cauta” una).
  2. Aloca timp în fiecare zi pentru a lucra la acest proiect.
  3. Organizeaza-ti finanțele.
  4. Încerca să determini tipul de afacere care va prospera cu calitățile și calificările tale și nu va suferi cu slăbiciunile tale.
  5. Soliciteaza sfaturi profesionale de la un business broker. În multitudinea de decizii cruciale pe care le ai de luat în acest domeniu nou și foarte complex, aceștia pot ajuta cu cunoștințele lor, cu o metodologie de a rezolva toate situațile și eventualele probleme care vor aparea pe parcurs.
  6. Dacă nu ai o experiență bogată în cumpararea unei afaceri, atunci educa-te despre acest proces. Când vine vorba de a învesti în viitorul tau, nu poti ști niciodată prea mult!

8 pasi catre succes!

Meniu

Hai in clubul premium


Devino membru premium si pomoveaza-ti afacerile! Prin apartenenta in clubul privilegiat al acestora, clientii tai sunt doar la un click distanta!

Abonare la newsletter

Fiti la curent cu cele mai noi stiri si informatii!